Місія Artemis відкладена: повернення людей на Місяць переноситься на 2025 рік

NASA зіткнулась із безліччю проблем, пов’язаних з амбітною місією Artemis, яка має на меті повернути людей на Місяць. Під час пресконференції 9 січня організація офіційно оголосила, що пілотована місія Artemis II до Місяця переноситься на вересень 2025 року. Раніше цей політ планувався на листопад 2024-го. Разом із тим відкладається місія Artemis III з висадки людей на поверхню нашого супутника — до вересня 2026 року замість кінця 2025-го.

Artemis II
Місія Artemis II відтермінована до 2025 року. Фото: NASA

«Ми прагнемо зробити запуск якомога безпечнішим. Ми це здійснимо, коли будемо впевнені, що готові», — заявив під час пресконференції заступник адміністратора NASA Джим Фрі.

Недоліки та несправності в Artemis

Artemis II призначена для польоту чотирьох астронавтів на Місяць і назад, що ознаменує перший політ екіпажу всередині космічного корабля Orion. Капсула без екіпажу стартувала в листопаді 2022 року в межах місії Artemis I. Хоча політ був загалом успішним, він виявив низку проблем, які NASA наразі активно розв’язує. Наприклад, недоліки у поведінці теплового екрана космічного корабля. Під час входження в атмосферу Землі Orion на швидкості 39,5 тис. км/год тепловий екран розігрівся до температури 2760℃. Хоча це було в межах очікуваного, відшарувалася значно більша кількість абразивного матеріалу захисного щита, ніж могли передбачити інженери.

Команда також виявила проблеми з клапанами в системі життєзабезпечення Orion, яка призначена для підтримки комфортного середовища екіпажу всередині космічного корабля. Клапани пройшли випробування для Artemis II, але вийшли з ладу під час тестування для місії Artemis III через конструктивні недоліки. Інженери NASA також помітили проблеми в роботі акумуляторів Orion, які призначені для використання в екстрених випадках, якщо космічний корабель має відокремитися від ракети.

Затримки SpaceX

Окрім проблем із кораблем Orion, аерокосмічна адміністрація також розглядає питання розробки системи висадки людей на Місяць Starship, яка призначена для доставлення астронавтів на поверхню Місяця. SpaceX розробляє спеціальну модифікацію місячного посадкового модуля своєї ракети Starship Human Landing System для місій Artemis III і IV. Планується, що космічний корабель SpaceX зустрінеться з космічним кораблем Orion і доставить астронавтів NASA з орбіти Місяця на його поверхню. Але мегаракета компанії поки має два невдалих запуски.

Artemis II
Екіпаж запланованої місії Artemis II на тлі капсули Orion. Фото: Reuters

За словами Джессіки Дженсен, віцепрезидентки з клієнтських операцій та інтеграції SpaceX, компанія очікує, що обладнання для третього польоту буде готове вже цього місяця, а ліцензію на запуск від Федерального управління цивільної авіації США буде отримано в лютому.

SpaceX ще багато чого потрібно перевірити та випробувати, включаючи досягнення далекої місячної орбіти, забезпечення дозаправлення в космосі та, звичайно, здатність здійснювати безпечну та м’яку посадку на поверхні Місяця.

Астронавти Artemis II
Астронавти Artemis II у Космічному центрі Кеннеді у Флориді в середу, 20 вересня. Фото: NASA

Раніше ми розповідали про найочікуваніші космічні події 2024 року.