Менше місяця до кінця: NASA прощається з телескопом NEOWISE

NASA готується до завершення місії інфрачервоного телескопа NEOWISE. Він припинить спостереження 31 липня 2024 року.

Мисливець на чорні діри та астероїди

Спочатку, телескоп NEOWISE мав назву WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). Він був запущений у 2009 році з метою складання інфрачервоного огляду всього неба. Зібрані телескопом дані надалі використовувалися астрономами для пошуку таких об’єктів, як ультраяскраві інфрачервоні галактики, регіони активного зореутворення, коричневі карлики, навколозоряні диски тощо.

Інфрачервоне зображення неба, отримане телескопом NEOWISE. Джерело: NASA/JPL-Caltech/UCLA

Під час першого етапу своєї місії, WISE виявив десятки мільйонів активних надмасивних чорних дір. Крім того, телескопу вдалося знайти 34 тисячі раніше невідомих астероїдів, включно з першим відомим земним троянським астероїдом. На додаток, місія провела перепис темних, слабких навколоземних об’єктів, які важко виявити наземним телескопам, і показала, що вони становлять значну частину цієї популяції.

До кінця 2010 року WISE вичерпав необхідні для охолодження його інструментів запаси холодоагенту, і втратив можливість продовжувати основну місію, після чого його перевели в сплячий режим. Через деякий час фахівці NASA знайшли спосіб, як продовжити використовувати телескоп без холодоагенту. Його вирішили застосувати для відстеження навколоземних тіл, які генерують сильний інфрачервоний сигнал через нагрівання Сонцем. Основний акцент був зроблений на пошук об’єктів, здатних становити загрозу для нашої планети. Разом із новою місією телескоп отримав і нове ім’я — NEOWISE.

Комета NEOWISE. Джерело: SDL/Allison Bills

За наступні десять років NEOWISE загалом просканував небо двадцять разів, зробивши понад 1,4 млн інфрачервоних знімків. Телескоп спостерігав 44 тисячі об’єктів Сонячної системи. До їх числа потрапило й 3 тисячі навколоземних астероїдів, 215 з яких до цього були невідомі астрономам. Крім цього, WISE відкрив 25 комет, зокрема й знамениту C/2020 F3 (NEOWISE), що прикрасила земне небо влітку 2020 року. Телескоп також брав участь у спостереженнях астероїда Дінкінеш, який нещодавно відвідала місія Lucy.

Завершення місії NEOWISE

За словами вчених, NEOWISE набагато перевершив усі очікування і зібрав величезну кількість даних, аналіз яких триватиме ще не один рік. На жаль, попри те, що телескоп зберігає працездатність і може продовжувати спостереження, його дні вже полічені.

Місія NEOWISE в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Вся справа у збільшенні сонячної активності. Вона призвела до «роздування» земної атмосфери. У телескопа NEOWISE немає двигунів, тому він не може протистояти «гальмівному» ефекту, який вона чинить. Ще наприкінці минулого року він перебував на орбіті висотою 480 км. Зараз її висота знизилася, і знаходиться нижче 380 км. Уже до кінця 2024 року NEOWISE увійде в щільні атмосфери та згорить — і у NASA немає жодних можливостей щось змінити.

Тож, аерокосмічна адміністрація готується попрощатися з телескопом. 31 липня NEOWISE завершить спостереження. Потім 8 серпня, контролери місії в JPL відправлять команду, яка востаннє переведе NEOWISE в сплячий режим.

Маса апарата становить 600 кг, тож якісь із його уламків зможуть досягти земної поверхні. Оскільки NASA ніяк не зможе керувати його сходженням з орбіти, аерокосмічній адміністрації залишається лише сподіватися, що вони не впадуть у житловій місцевості — бо в такому разі, вона цілком може отримати черговий судовий позов.