Масив із 1000 антен телескопа SKAO розтягнеться від Південної Африки до Австралії

Нещодавно існувала популярна думка, що потужний телескоп обов’язково має бути дуже великим. Навіть більше ніж 500-метровий Sky Eye. Але практика показала, що набагато дешевше та ефективніше будувати масив із кількох малих телескопів, розкиданих великою площею. Саме так працюють такі проєкти, як Event Horizon Telescope, завдяки якому людство отримало перше зображення чорної діри.

MeerKAT
Одна з антен MeerKAT Південноафриканської радіоастрономічної обсерваторії

Майбутній проєкт під назвою Square Kilometer Array Observatory (SKAO) має стати найбільшим у світі радіотелескопом, який за розмірами розтягнеться від Південної Африки до Австралії. Зрештою, передбачається, що у нього будуть тисячі антен із загальною площею прийому понад квадратний кілометр. Це дозволить телескопу дивитися настільки далеко, що він може бачити все, аж до ранніх стадій Всесвіту.

SKAO наразі перебуває на стадії будівництва. Але перш ніж його можна буде використовувати з науковою метою, необхідно його перевірити. Це робота MeerKAT — масиву з 64 антен у Південній Африці, який пізніше стане частиною системи SKAO. Нещодавно астрономи зі штаб-квартири SKAO у Великій Британії перевірили дані південноафриканських 64 тарілок окремо та з їхньою допомогою сформували найдокладнішу великомасштабну картину Всесвіту.

Це вперше, коли таке спостереження було здійснене з використанням масиву з кількох тарілок, що працюють як окремі телескопи. Повний SKAO буде спиратися на цю техніку, і тому це знаменує важливу віху в дорожній карті для космологічної науки. Дослідження доступне в архіві препринтів arXiv.

Водночас космічний телескоп James Webb досліджуватиме чорну діру в центрі Чумацького Шляху.