Mars Express показав дивовижний рельєф Марса

Група супроводу місії Mars Express опублікувала нову серію знімків Червоної планети. На цей раз вони демонструють регіон, відомий під назвою Thaumasia Planum.

Вулканічне нагір’я Thaumasia Planum. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Вода та тектоніка стародавнього Марса

Thaumasia Planum є вулканічним нагір’ям, розташованим у південній півкулі Марса. Перепад висот між його найвищими та найнижчими ділянками становить 4,5 км. Цей регіон майже не змінився за останні чотири мільярди років. Отже, він дозволяє зрозуміти, який вигляд мав молодий Марс.

На думку дослідників, два основні фактори, які вплинули на формування Thaumasia Planum, це тектонічні процеси та вода. Хоча зараз Марс не демонструє ознак активної тектоніки, так було не завжди. Процеси, що відбувалися в надрах планети, привели до формування серії розломів, відомих як Nectaris Fossae. Їх можна побачити у центрі зображення, вони заповнені світлим пилом. На думку вчених, утворення розломів було пов’язане з формуванням Долини Марінера — колосальної системи каньйонів, розташованої на північ від цього регіону.

Ділянка вулканічного нагір’я Thaumasia Planum. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Другим фактором, що вплинув на вигляд цього регіону, є вода. Її потоки прорізали багато долин, які можна побачити на зображенні. Деякі з них широкі та не відрізняються великою глибиною, тоді як інші значно глибші.

Сліди стародавніх вивержень

Що стосується основи нагір’я, то воно являє собою шар лавових відкладень, товщиною в кілька кілометрів. Він сформувався на зорі існування Марса, коли його вулкани активно вивергалися. У міру того, як величезні потоки лави охолоджувалися і тверділи на нестійкій рухомій землі, вони ущільнювалися, внаслідок чого утворювалися «зморшкуваті гребені». Один з них видно у нижній частині зображення у вигляді, прокресленої на поверхні, нестійкої діагональної лінії.

Ділянка вулканічного нагір’я Thaumasia Planum. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Надалі ці лавові відкладення були покриті вулканічним попелом і пилом, та потім потоки води прорізали у них серію долин. Щоправда, джерело її походження поки що залишається незрозумілим для вчених. Оскільки долини виникають на різній висоті, можливо, вода просочувалася через підповерхневі шари Марса.

Раніше ми розповідали, що древній Марс міг бути покритий океаном, глибиною до 300 метрів.