Мандрівна чорна діра може виявитися найменшою з відомих

Одинична чорна діра, виявлена деякий час тому, може бути найменшою з відомих людям. Якщо нова оцінка її маси правильна, це багато розповість про еволюцію зір.

Мандрівна чорна діра
Одинична чорна діра. Джерело: Newatlas.com

Мандрівна чорна діра отримала нову оцінку маси

Нещодавно науковий світ сколихнуло повідомлення про відкриття першої ізольованої чорної діри. Раніше подвійні системи знаходили тільки у подвійних системах, де їх видає поглинання речовини та гравітаційна взаємодія.

Цього ж разу невидиме тіло видало гравітаційне лінзування. Мандрівна чорна діра перебувала на відстані 5000 світлових років від нас, її сила тяжіння викривила та підсилила світло зорі, що розташовувалася за нею на відстані 19 тис. світлових років від нас.

Автори дослідження тоді оцінили масу об’єкта у 7,1 маси нашого світила. Однак нещодавно інша команда скористалася тими самими вихідними даними та оцінила чорну діру всього у 1,6 — 4,4 маси Сонця, і це не лише зробило нову чорну діру найменшою з відомих, але й поставило питання про еволюційні шляхи подібних об’єктів.

Ефект мікролінзування від чорної діри
Ефект мікролінзування. Джерело: NASA, ESA

Мінімально можлива маса чорної діри

Коли наднова зоря вибухає, то більша частина її маси викидається назовні, а менша утворює компактний залишок. Саме тому чорні діри зазвичай утворюються із зір масою від 20 сонячних. Жодного подібного об’єкта масою менш як 5 мас Сонця досі не знайшли.

З іншого боку, нейтронні зорі можуть утворюватися під час вибуху наднових масою від 8 до 20 сонячних. Їхня власна вага може сягати 2,3 маси нашого світила, хоча таких великих пульсарів чи магнетарів також не виявили.

Якими насправді є рештки наднових у діапазоні мас від 2 до 5 мас Сонця, ніхто не знає. І саме цей проміжок майже повністю перекриває нова оцінка ваги «мандрівної невидимки». Навіть якщо прийняти її ближчою до верхньої межі, це неабияк посуне наше знання про зоряну еволюцію.

Якщо ж маса чорної діри виявиться нижчою до нижньої оцінки, то це взагалі може серйозно змінити наші погляди на Всесвіт. Бо тоді більша частка залишків наднових виявиться не нейтронними зорями, а чорними дірами, а значить, їх у Всесвіті суттєво більше.