Перша одинична чорна діра знайдена ще 2011 року

У новому дослідженні вчені довели, що «стрибок» однієї з зір, зафіксований під час спостережень, пов’язаний із проходженням перед нею одиничної чорної діри. Сталося це ще 2011 року, але тільки зараз було остаточно доведено, чим було це явище.

Одинична чорна діра
Одинична чорна діра. Джерело: Wordlesstech.com

Нові результати старих досліджень

Міжнародна група дослідників встановила, що явище відхилення світла від зорі, яке спостерігалося ще 2011 року, було викликане явищем гравітаційного мікролінзування. Це означає, що породила його одинична чорна діра, яка пропливла між джерелом випромінення та нами. Це перше підтвердження такого явища у світовій астрономії.

Група вчених спостерігала за зоряним небом з середини 2000-х. Вони шукали явища зміщення чи викривлення світла від далеких зір у даних телескопа Hubble. Нарешті у 2011 році вченим пощастило. Вони побачили, що одна з них розташована не зовсім там, де вона мала б бути. Тоді вони оголосили, що це може бути явищем мікролінзування. Воно виникає внаслідок проходження перед джерелом світла невидимої чорної діри, гравітація якої викривляє потік випромінення.

Тільки зараз вчені остаточно переконалися, що це було саме мікролінзування. Тривало воно приблизно 270 діб, тому нічим іншим, крім чорної діри, бути не могло. Дослідники навіть змогли виміряти її масу, яка виявилася у сім разів більшою за сонячну. Відстань до цього об’єкта дорівнювала 1,58 кілопарсека, а його швидкість — 45 км/с. Докладніше про це можна почитати на сайті arxiv.org.

Чому ця одинична чорна діра — перша

Люди відкрили вже чимало різних чорних дір, інколи навіть в інших галактиках. Що ж робить повідомлення про подію 2011 року таким цікавим? Бо усі чорні діри, які ми досі бачили, — це або надмасивні сингулярності, які активно всмоктують у себе газ у центрах галактик, або об’єкти зоряної маси у подвійних системах, що активно взаємодіють із компаньйоном.

Одинична чорна діра, яка вільно пливе у космосі, практично невидима. Світло зір, яке вона викривлює своєю гравітацією, — практично єдиний спосіб дізнатися про її існування. Тому в космосі можуть бути мільйони таких об’єктів, але подія 2011 року — перший випадок спостереження одного з них.