Майбутнє Сонця: астрономи вперше роздивилися поверхню червоного гіганта

Астрономи вперше отримали зображення відмінної від Сонця зорі з достатньою деталізацією, щоб простежити рух газу на її поверхні. Воно було отримано за допомогою комплексу радіотелескопів ALMA.

Зображення зорі R Золотої Риби, отримане комплексом радіотелескопів ALMA. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/W. Vlemmings et al.

Зорі виробляють енергію у своїх ядрах шляхом ядерного синтезу. Ця енергія може виноситися до поверхні зорі у величезних гарячих бульбашках газу, які потім остигають і тонуть — як у лава-лампі. Подібний перемішувальний рух, відомий як конвекція, розподіляє важкі елементи, що утворилися в ядрі, такі як вуглець і азот, по всій зорі. Також вважається, що він відповідальний за зоряні вітри, які розносять ці елементи космосом, де вони потім стають частиною нових зір і планет.

Ще донедавна конвективні рухи ніколи детально не відстежувалися в інших зорях, крім Сонця. Але все змінилося завдяки ALMA. Можливості комплексу дозволили астрономам отримати детальні зображення зорі R Золотої риби, на яких можна побачити конвективні гранули на її поверхні.

Область неба навколо зорі R Золотої Риби. Джерело: ESO

R Золотої риби — це пульсуючий червоний гігант, розташований на відстані близько 180 світлових років від Землі. Його діаметр приблизно в 350 разів перевищує діаметр Сонця. Великі розміри та близькість до Землі роблять цю зорю ідеальною ціллю для детальних спостережень. Крім того, її маса схожа з масою Сонця. А це означає, що R Золотої риби, найімовірніше, дуже схожа на те, який вигляд матиме наше Сонце через п’ять мільярдів років, коли воно теж стане червоним гігантом.

Знімки зорі R Золотої Риби, зроблені комплексом радіотелескопів ALMA. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/W. Vlemmings et al.

ALMA вивчив R Золотої риби в липні та серпні 2023 року. На отриманих зображеннях видно, як гігантські гарячі бульбашки газу, що в 75 разів перевищують розміри Сонця, з’являються на поверхні й потім опускаються назад у надра зорі. Гранули R Золотої риби рухаються з місячним циклом. Це швидше, ніж очікували вчені, виходячи з того, як працює конвекція на Сонці.

Поки що дослідники не знають, у чому причина такої відмінності. Можливо, що конвекція змінюється в міру старіння зорі. Відповідь на це питання можуть дати додаткові спостереження R Золотої риби та інших червоних гігантів.

Ви також можете почитати нашу добірку цікавих фактів про червоного гіганта Бетельгейзе, який дав назву фільму «Бітлджюс».

За матеріалами Almaobservatory