Листи зорям: послання прибульцям на космічних апаратах

2 березня 1972 року NASA запустила зонд Pioneer 10. Він став першим апаратом, який перетнув пояс астероїдів, відвідав Юпітер і набрав достатню швидкість, щоб назавжди покинути Сонячну систему. Однак це далеко не єдині досягнення Pioneer 10. Він також увійшов в історію завдяки металевій пластинці з посланням, встановленій на той випадок, якщо в далекому майбутньому його підберуть представники інших цивілізацій.

послання у космос, що надсилало людство

На честь чергової річниці запуску Pioneer 10 редакція The Universe Space Tech хотіла б розповісти про його послання, а також аналогічні «листи» зорям, які несуть інші космічні апарати.

Пластинка Pioneer

Встановлена на борту Pioneer 10 пластинка, багато в чому є творінням знаменитого популяризатора науки Карла Сагана. Йому вдалося умовити NASA розмістити на борту зонда невелике послання, що розповідає про те, хто побудував апарат і звідки він прилетів.

Pioneer 10
Pioneer 10 біля Юпітера в уявленні художника. Джерело: NASA

Основна проблема полягала в тому, що дозвіл було отримано незадовго до запуску, і у групи Сагана було всього три тижні на підготовку послання. Тому, вона вибрала найпростіший варіант: вигравіювати його на позолоченій алюмінієвій пластинці.

Інформація на пластинці складається з чотирьох основних блоків. Для позначень використана бінарна система: вертикальна риска — одиниця, дефіс — нуль. У лівій верхній частині пластинки розміщена схема випромінювання атома водню — найпоширенішого елемента у Всесвіті. Довжина хвилі цього випромінювання дорівнює 21 см, тому її використовують як базову одиницю вимірювання.

Пластинка Pioneer 10
Пластинка з посланням для позаземних цивілізацій на борту Pioneer 10. Джерело: NASA

Нижче розміщена карта, що показує положення Сонця стосовно чотирнадцяти пульсарів. Ще нижче — загальна схема Сонячної системи (ще з дев’ятьма планетами), на якій стрілкою вказана траєкторія польоту Pioneer 10. І нарешті, на пластинці зображений сам апарат, а на його тлі — фігури оголених чоловіка та жінки.

Пластинка з посланням для позаземних цивілізацій на борту Pioneer 10
Зображення, вигравіюване на знаменитій пластинці Pioneer. Джерело: NASA

Аналогічна пластинка також була розміщена на борту запущеного 1973 року Pioneer 11. Щоправда, оскільки вже в процесі польоту NASA ухвалила рішення змінити траєкторію зонда і він також навідався до Сатурна, інформація про його маршрут на табличці не відповідає дійсності.

Золота платівка Voyager

Через п’ять років після запуску Pioneer 10, NASA відправила в космос пару апаратів Voyager. Це була набагато складніша й дорожча місія. Не дивно, що вона також отримала і набагато ширше й ретельно продумане послання для прибульців. Його підготовка зайняла майже цілий рік. Цією роботою займалася спеціальна комісія, яку знову очолив Карл Саган.

Вояджер біля Сатурна
Voyager біля Сатурна в уявленні художника. Джерело: MacRebisz

Вчені вирішили записати послання фонографічним чином на позолочену мідну платівку. Її розмістили всередині закріпленого на корпусі апарата захисного футляра. На його оболонці вигравіювана схема, що зображає порядок відтворення послання, спосіб перетворення відеосигналів на зображення, такий самий, як на пластинці Pioneer, схема випромінювання атома водню та пульсарна карта, яка дає змогу визначити місцезнаходження Сонця в Чумацькому Шляху.

Інженери NASA встановлюють золоту табличку на корпус зонда Voyager. Джерело: NASA

Приблизно три чверті платівки Voyager займає музика. Автори послання вважали, що вона може передати іншопланетянам уявлення про нашу естетику, філософію та почуття. У посланні Voyager знайшлося місце як класичній західній, так і азійській музиці, а також творам з інших куточків земної кулі. На платівку також було нанесено звернення президента США та генсека ООН, привітання 55 мовами (включно з українською), а також добірку різних звуків нашої планети, пісні китів і навіть запис мозкових хвиль.

Золота платівка Voyager та її захисний футляр. Джерело: NASA

Але все ж, найвідомішою частиною послання Voyager стали 116 світлин, які мають дати прибульцям базове уявлення про Сонячну систему, Землю, людей, нашу культуру та техніку. До речі, на одній з них зображений українець, Валерій Борзов. Знімок був зроблений на Мюнхенській олімпіаді 1972 року, на якій він виборов дві золоті та одну срібну медаль. Після цього тріумфу Борзова стали називати найшвидшою людиною у світі та людиною-ракетою. Тож цілком символічно, що його світлина потрапила на борт найшвидшого космічного апарата в історії.

Розташована на золотій платівці Voyager світлина, що демонструє Валерія Борзова,
який перемагає в олімпійському забігу. Джерело: NASA

Золоті платівки Voyager залишили значний слід у культурі та науковій фантастиці. Вони, зокрема, поставали у фільмі «Людина з зірки» та серіалі «Секретні матеріали». Зараз, звісно ж, неможливо передбачити, чи знайдуть вони якогось адресата. Але, в будь-якому випадку, після того, як Сонце перетвориться на червоного гіганта й поглине Землю, вони мають непогані шанси залишитися останніми предметами у Всесвіті, які доводять, що на нашій планеті колись існувало розумне життя.

«Плата за провезення» для New Horizons

Якби Карл Саган був живий до моменту запуску місії New Horizоns, ймовірно вона б теж отримала якесь послання для інопланетян. На жаль, Сагана не стало 1996 року, а без нього не знайшлося іншої людини, здатної переконати NASA в необхідності такого кроку.

New Horizons (концепт). Джерело: NASA

Проте New Horizons все ж несе набір досить незвичайних сувенірів. Якщо в майбутньому його перехоплять якісь прибульці, ймовірно, вони будуть дуже спантеличені їхнім призначенням.

Отже, що ж можна знайти на борту New Horizons? Зонд несе кілька прапорів США, компакт-диски, на яких записані знімки проєктувальників місії та імена людей, які брали участь в акції «Відправ своє ім’я до Плутона», поштову марку 1991 року з написом «Плутон: ще не досліджений» і фрагмент першого приватного космічного корабля SpaceShipOne.

Капусла з прахом Клайда Томбо, яка прикріплена до корпусу New Horizons. Напис на капсулі: «Тут містяться останки американця Клайда В. Томбо, першовідкривача Плутона і «третьої зони» Сонячної системи. Син Аделі та Мурона, чоловік Патрисії, батько Анетти та Олдена, астроном, учитель, жартівник і друг: Клайд Томбо». Джерело: NASA

Але найбільше символічне значення має капсула, всередині якої міститься частка праху першовідкривача Плутона, Клайда Томбо. У такий спосіб творці місії вшанували пам’ять знаменитого астронома, надавши йому честь стати першою людиною, похованою в міжзоряному просторі. Також на борт New Horizons поклали два четвертаки, що навряд чи є випадковістю. Під час своєї подорожі зонд мав завітати на Харон, названий на честь міфічного перевізника до царства мертвих. Тож дві монети можна вважати своєрідною «платою» за провезення душі Томбо.

Цитати знаменитостей на зонді Lucy та Lego для Юпітера

З 2021 року NASA відновила традицію розміщення табличок із посланнями на борту космічних апаратів. Її було встановлено на зонд Lucy. Щоправда, оскільки на відміну від попередніх апаратів, про які ми розповіли в цій статті, він не залишить Сонячну систему, це послання радше призначене не для прибульців, а для наших нащадків — або тих істот, які населятимуть Землю в далекому майбутньому.

Табличка з посланнями, закріплена на корпусі зонда Lucy. Джерело: NASA

Послання являє собою позолочену металеву табличку, на якій вигравіювані цитати відомих діячів науки та мистецтва. Серед них — Альберт Ейнштейн, Карл Саган, Мартін Лютер Кінг, Джон Леннон, Пол Маккартні, Орхам Памук, Ольга Токарчук та інші.

Також на пластинці вигравіювано схему Сонячної системи в передбачуваний день запуску апарата, траєкторію його польоту, зображення нашої планети, логотип місії та дату «Жовтень 2021».

Варто зазначити, що в наші дні NASA також регулярно практикує встановлення на космічні апарати чипів з іменами людей, які хочуть відправити їх у космос. У такий спосіб організація популяризує космічні дослідження. Подібні чіпи свого часу встановлювали на зонди Parker Solar Probe, OSIRIS-REx, DART і марсохід Perseverance.

Апарат Europa Clipper, який запустять восени цього року, також несе аналогічний чіп. Разом з іменами учасників акції Message in a Bottle, на нього також записана поема Ади Лімон.

Фігурки Lego, що перебувають на борту зонда Juno. Джерело: NASA

А на борту зонда Juno, що вивчає Юпітера, є вельми незвичайна «експозиція» у вигляді меморіальної таблички на честь Галілео Галілея і трьох фігурок Lego: одна зображує Галілея, в той час, як дві інші — Юнону та Юпітера. Щоправда, оскільки наприкінці своєї місії апарат буде спалено в атмосфері газового гіганта, вони навряд чи потраплять до якихось космічних колекціонерів.