Китайський стартап вперше запустив ракету з рідинним двигуном

Китайський стартап Space Pioneer 3 квітня запустив у космос ракету «Тяньлун-2». Це перший приватний носій цієї країни, який працює на рідкому паливі та зміг успішно вивести на орбіту корисний вантаж.

Ракета «Тяньлун-2», запущена стартапом Space Pioneer
Ракета «Тяньлун-2». Джерело: Space Pioneer

Успіх китайського стартапу

Ракета «Тяньлун-2» успішно стартувала 3 квітня об 11:48 за київським часом із космодрому Цзьюзюань. Її розробником є приватна китайська компанія Space Pioneer. Запуск уже визнали успішним.

Невеликий експериментальний супутник дистанційного зондування «Ай Тайкон Кексу», що перекладається як «наука космічної любові», опинився на орбіті 478 на 496 км із нахиленням у 97,4 градуса. Його розробником є компанія Hunan Hangsheng Satellite Technology Co., Ltd.

«Тяньлун-2» — це перша китайська приватна ракета, яка працює на рідкому паливі. Досі місцеві стартапи запускали лише носії на твердому паливі. Витвір Space Pioneer має три ступені та здатен виводити 2000 кг вантажу на низьку навколоземну орбіту або 1500 кг на орбіту висотою 500 км.

Кожен зі ступенів ракети «Тяньлун-2» оснащений газогенераторним двигуном YF-102, який розвиває тягу у 85 тонн. Її характеристики наводять на думку, що інженерів компанії консультували фахівці державної корпорації CASC. Частково ці рушії були виготовлені на 3D-принтері.

Стартап Space Pioneer

Space Pioneer розпочала свою роботу ще 2018 року. Відтоді вона змогла отримати від приватних та державних інвесторів приблизно 3 млрд юанів фінансування (приблизно 438 млн доларів США).

Компанія продовжує отримувати від вкладників кошти. Їх вона планує використати для розробки більшої ракети-носія «Тяньлун-3». Це буде двоступенева ракета, яка зможе виводити на низьку навколоземну орбіту 60 супутників загальною вагою до 15 тонн.

Характерною особливістю проєкту цього носія є те, що його перший ступінь буде багаторазовим. Він здійснюватиме м’яку посадку та використовуватиметься повторно. Перший пуск «Тяньлун-3» запланований на 2024 рік.

Успіхи китайських стартапів

Space Pioneer — не перша китайська приватна компанія, яка змогла успішно запустити ракету та вивести на орбіту супутник. До неї це зробили iSpace та Galactic Energy. Але в їхньому випадку це були невеликі твердотільні носії, не придатні для складних місій.

OneSpace та Landspace також намагаються іти цим шляхом, але успіху не мають. Водночас інші китайські стартапи прагнуть реалізувати носії на рідкому паливі. Поки що жоден із них не досяг успіху, але вони регулярно звітують про пройдені етапи.

Історія китайського приватного ракетобудування розпочалася ще 2014 року. Щоправда, багато хто вказує на тісний зв’язок приватного та державного космосу в Китаї. Та хай там як, а успіхи китайських ракетних стартапів зараз очевидні для всіх.

За матеріалами https://spacenews.com.