Кисень може не бути ознакою життя на планеті

Традиційно кисень вважається одним із найкращих біомаркерів. Це пов’язано з тим, що на Землі більшість його утворюється внаслідок діяльності живих організмів. Однак нещодавно дослідники знайшли альтернативний шлях його синтезу з діоксиду сірки.

Планета із кисневою атмосферою
Планета з кисневою атмосферою. Джерело: www.newscientist.com

Кисень може не бути біомаркером

Молекули, присутність яких свідчить на користь існування життя на певному небесному тілі, називають біомаркерами. Одним із них є кисень. Він став одним із найважливіших газів земної атмосфери під час Великої кисневої події більш як 2 млрд років тому, і відтоді більшість його продукується живими організмами у процесі фотосинтезу.

Однак нещодавно дослідники з Гетеборзького університету у Швеції опублікували в Science Advances дослідження, де довели, що атомарний кисень в атмосфері може утворюватися без участі живих істот.

Новий шлях його синтезу пов’язаний із вулканами, які викидають в атмосферу діоксид сірки. Випромінення зорі може іонізувати цю молекулу, і вона починає вільно змінювати свою конфігурацію. При цьому атоми кисню в її складі можуть пересуватися відносно вільно, формуючи дивні конфігурації.

В якийсь момент під дією все того ж випромінювання молекула може розірватися таким чином, що два з’єднані разом атоми кисню відриваються від сірки. Далі вони набувають ззовні електрон і перетворюються на стабільну молекулу.

Так з оксиду сірки утворюється кисень
Абіотичний шлях синтезу кисню. Джерело: www.sciencealert.com

Що це означає на практиці

На практиці усе вищезазначене означає, що наявність на небесному тілі атомарного кисню зовсім не є ознакою наявності життя. Вулкани дуже поширені у Всесвіті. Зокрема, той кисень, який автоматичні апарати знайшли поблизу від супутників Юпітера Іо та Європи, скоріш за все, є результатом вулканічної діяльності на них.

Та й на Землі значна кількість цього газу могла утворитися саме цим шляхом. Принаймні, та частка атомарного кисню, яка була на нашій планеті до Великої кисневої події, утворилася саме з діоксиду сірки.

Але ця новина не є такою вже сенсаційною. Вчені знають кілька шляхів абіотичного синтезу кисню. У 2014 році дослідники вказали, що цей газ може утворюватися з вуглекислого під дією ультрафіолетового випромінювання. А 2015-го стало відомо, що те саме може відбуватися зі звичайною водою за наявності оксиду титану як каталізатора.

За матеріалами www.sciencealert.com