«Парад планет» триває!

Сесії тротуарної астрономії, під час яких любителі цієї науки розставляють у людних місцях свої телескопи й демонструють усім бажаючим небесні об’єкти, відбуваються вечорами. Зараз для них настали несприятливі часи, й не лише через комендантську годину. Проблема також у тому, що на вечірньому небі не видно жодної планети. Куди ж вони всі поділися?

Очевидно, якщо чогось нема на вечірньому небі — його варто пошукати на ранковому. Планети там почали «гуртуватися» ще у квітні, але для повної «компанії» їм не вистачало Меркурія з Ураном, які було видно невдовзі після заходу Сонця. Але у травні вони пройшли сполучення з ним і теж почали з’являтися на небі перед світанком. В середині червня Меркурій досяг найбільшої західної елонгації, завдяки чому на широті Києва його стало можливим спостерігати протягом 10-15 хвилин. У цей час кутова відстань між ним і Сатурном складала менше 95°, і на цій «дузі» вишикувалися всі інші великі планети: Венера, Уран, Марс, Юпітер і Нептун.

Сім великих планет на передсвітанковому небі 24 червня 2022 року на широті Києва

Над горизонтом вони зараз з’являються у зворотному порядку: спочатку приблизно опівночі сходить Сатурн, далі менше ніж за годину — Нептун, потім — Юпітер і Марс, біля 2:30 ночі — Уран, ще через пів години — Венера, і останнім, уже на зовсім світлому небі — Меркурій. Дані наведені для ранку 24 червня в Києві; в інші дні та в інших містах картина буде відрізнятись, але не суттєво.

Починаючи з 19 червня, планети по черзі «відвідує» Місяць. У цей день він опинився недалеко від Сатурна. Вранці 21 червня його можна було побачити між Нептуном і Юпітером, 23 червня — менш ніж у 3° від Марса, 25 червня він пройде біля Урана, а наступного дня — біля Венери.

27 червня наш природний супутник мав би пройти недалеко від Меркурія, але в наших широтах побачити це зближення буде важко, оскільки найменша планета сходитиме незадовго до початку громадянських сутінків. Кутова відстань між нею та Сатурном у цей день складатиме 110° і продовжить зростати.

Нагадаємо, що з точки зору астрономії назвати згадане явище «парадом планет» не можна, бо вони не «вкладаються» у якийсь відносно вузький сектор по один бік від Сонця, хоча кут між напрямками від нього на Землю та на Уран (так званими радіус-векторами цих планет) сягне 133°, а напрямки на всі інші так чи інакше опиняться між ними.

Також не зовсім вірно вважати, нібито подібні «паради планет» є рідкісними явищами. Значно більш «щільне» зближення великих планет, коли крайні «ланки» їхнього «ланцюга» розділятиме лише 71°, відбудеться у травні 2024 року, але повноцінно спостерігати його буде неможливо, оскільки Венера з Юпітером у цей час перебуватимуть на небі дуже близько до Сонця.