Ранковий «парад планет»

У другій половині квітня ми зможемо спостерігати цікаву планетну конфігурацію. На передсвітанковому небі в межах сектору завширшки приблизно 30° зійдуться чотири планети, видимі неозброєним оком — Юпітер, Венера, Марс і Сатурн.

Планети й Місяць уранці 26 квітня

Найкраще спостерігати всю «четвірку» вже після 20 квітня. Починаючи з цієї дати Юпітер з’являтиметься над горизонтом достатньо рано, майже точно в напрямку на схід. З усіх перелічених об’єктів він зараз проєктується на небо найближче до Сонця. Вище та правіше в 10° від нього розташується найпомітніше небесне тіло — яскрава Венера. У просторі саме вона буде найближчою до Сонця та Землі: від нас її відділятиме 0,916 а.о. (137 млн км). Ще у 12° праворуч від неї можна побачити тьмяний червонуватий Марс. Нарешті, замикатиме «планетного ланцюжка» далекий Сатурн.

Пізніше до учасників «небесного шоу» доєднається Місяць. Уранці 25 квітня він пройде у 5° південніше Сатурну, 26 квітня — в 4° південніше Марсу, а 27 квітня опиниться недалеко від Венери з Юпітером. Ці дві планети на той момент наблизяться одна до одної на відстань 3,5°, що складає лише 7 діаметрів місячного диску.

З суто астрономічної точки зору це явище не можна назвати «парадом планет». По-перше, до «повного параду» великих планет, видимих неозброєним оком, не вистачає Меркурія, що зараз проходить період вечірньої видимості. По-друге, зазвичай учені використовують цей термін до  іншої конфігурації, коли планети сходяться у вузькому секторі (в ідеалі — розміром менше 90°) по один бік від Сонця. Зрозуміло, що в такі моменти з точки зору наземних спостерігачів внутрішні планети — Венеру та Меркурій — буде видно в одній частині небесної сфери, неподалік від нашого світила, а зовнішні — у протилежній. Тобто якогось «планетного угрупування» на небі ми точно не побачимо.

Навпаки, планети, що у квітні 2022-го знаходитимуться на небі недалеко одна від одної, у просторі будуть «розкидані» на великі відстані. А найсильніше з сектору з центром у Сонці «вибиватиметься» наша Земля: очевидно, що вона зараз розташована практично на протилежному боці від нашого світила відносно Юпітеру, Марсу та Сатурну.

Розташування планет Сонячної системи на орбітах (крім двох найдальших від Сонця) 15 квітня 2022 року

Тим не менше, «майже парад планет» на кшталт нинішнього трапляється досить рідко. Попереднє подібне явище можна було побачити у травні 2011 року. Цьогорічне сполучення планет найкраще видно у Південній півкулі Землі. Але за умови гарної погоди його варто спробувати подивитись і в наших широтах, особливо в ті дні, коли його «учасників» допомагатиме знайти Місяць. Невеликий бінокль із полем зору діаметром 4-5° сильно полегшить спостереження.

Варто додати, що 24 червня поточного року на нас чекає інша цікава планетна конфігурація. Всі планети Сонячної системи від Меркурія до Нептуну опиняться на небі в секторі розміром 115°. Їх також можна буде побачити перед світанком. Треба тільки пам’ятати, що Уран із Землі дуже важко роздивитися неозброєним оком, а Нептун — взагалі неможливо.