Криза середнього віку: Hubble зазнімкував лінзоподібну галактику

Астрономи, які працюють із телескопом Hubble, опублікували новий знімок. На ньому зображена галактика NGC 4694, яка належить до досить рідкісного проміжного типу.

Галактика NGC 4694. Джерело: ESA/Hubble & NASA, D. Thilker

Більшість галактик у Всесвіті належать до одного з двох легко ідентифікованих типів. З одного боку, є спіральні галактики на кшталт нашого Чумацького Шляху. Вони молоді, енергійні та мають спіральні рукави, в яких розташовуються гарячі, яскраві зорі. Також такі галактики мають запаси газу, необхідні для утворення нових світил.

На іншому кінці цієї шкали знаходяться еліптичні галактики. Вони мають однорідну сферичну структуру без будь-яких особливостей, що виділяються. На відміну від спіральних, еліптичні галактики населені старішими червоними зорями. Крім того, в них практично не міститься запасів газу — а це означає, що в них більше не народжуються нові зорі. Такі структури можна образно назвати «космічними пенсіонерами».

Між цими двома космічними протилежностями існує проміжна ланка: галактики, які поєднують риси як спіральних, так і еліптичних. Їх називають лінзоподібними. Саме така галактика під позначенням NGC 4694 і зображена на представленому знімку Hubble.

NGC 4694 розташована за 54 млн світлових років від Землі. Вона є частиною скупчення Діви. Як демонструє фото, воно має форму диска — проте без будь-яких ознак спіральних рукавів і, як в еліптичних галактиках, у ньому формується мало нових світил. Водночас зоряне населення ще NGC 4694 відносно молоде. Нові зорі все ще продовжують активно формуватися в її ядрі. Галактика також наповнена газом і пилом, який утворює хаотичні структури, що вказує на якісь збурення.

Джерелом цих збурень може бути сусідня карликова галактика VCC 2062. Астрономи виявили, що NGC 4694 оточена хмарою водню. Вона утворює своєрідний «міст», який тягнеться до VCC 2062. По суті, більша галактика краде газ у свого компаньйона. Це дає їй змогу боротися з «кризою середнього віку» і зберігати молодший вигляд.

Раніше ми розповідали про те, як телескоп James Webb виявив далеку галактику, яка дозволить краще зрозуміти, як відбувалася еволюція Всесвіту.

За матеріалами Esahubble