Космічний Гелловін: моторошні астрономічні знімки

Гелловін асоціюється у нас із гарбузовими ліхтарями, карнавальними костюмами, а також різними загадковими істотами та потойбічними створіннями, які, за переказами, можуть потрапити в наш світ у ніч з 31 грудня на 1 листопада. Але традиційні для цього свята образи зустрічаються не лише на нашій планеті, а й на теренах Всесвіту. З нагоди Гелловіна ми підготували добірку незвичайних і моторошних космічних світлин, на яких можна знайти примар, відьом, ліхтар Джека та навіть смайлик розміром із галактику.

Сонце у вигляді гарбузового ліхтаря. Джерело: NASA/SDO

«Гарбузовий ліхтар на ім’я Сонце». Це зображення було отримане апаратом SDO 8 жовтня 2014 року та демонструє активні регіони на поверхні нашого світила. За дивним збігом, вони утворили малюнок, що дуже нагадує традиційний «ліхтар Джека».

Туманність, що оточує пульсар PSR B1509-58. Джерело: NASA/CXC/SAO/P.Slane, et al

«Примарна рука». Це зображення отримав рентгенівський телескоп Chandra. Воно демонструє туманність, розташовану на відстані 17 тисяч світлових років. У її центрі знаходиться пульсар — залишок зорі, яка вибухнула приблизно 1700 років тому. Він обертається зі швидкістю 7 обертів на секунду, впливаючи на оточуючу речовину та створюючи у ній різні химерні структури.

Зоря Фомальгаут і її залишковий диск (фото Hubble). Джерело: NASA/Hubble

«Всевидяче око». На цій світлині телескопа Hubble зображена одна з найяскравіших зірок нічного неба — Фомальгаут (α Південної Риби). Вона ще дуже молода і досі оточена залишковим диском, що складається з пилу та різних уламків. На знімках космічних телескопів він нагадує величезне око. Через це його інколи називають «Оком Саурона».

Туманність IC 2118 («Голова відьми»). Джерело: NASA/STScI Digitized Sky Survey/Noel Carboni

«Голова відьми». Цей химерний об’єкт має офіційне позначення IC 2118, але більш відомий під своїм неформальним прізвиськом. Насправді «Голова відьми» є відбивною туманністю в сузір’ї Ерідана, розташованою на відстані тисячі світлових років від Сонця. Вона світить відбитим світлом надгіганта Рігеля. Його ж сильний зоряний вітер, швидше за все, відповідальний за таку незвичайну форму туманності.

Туманність NGC 1999. Джерело: NASA and The Hubble Heritage Team (STScI)

«Провалля в небі». Завдяки своєму дивовижному вигляду туманність NGC 1999 давно привертала увагу астрономів. Раніше вважалося, що характерна темна область у її центрі є настільки щільною хмарою газу та пилу, що вона просто блокує все видиме світло. Проте нещодавні спостереження показали, що цей регіон справді порожній. У ньому немає ані газово-пилових хмар, ані зір, що ховаються всередині. Перед нами справжнісінька космічна порожнеча.

Гравітаційна лінза, створена скупченням галактик SDSS J1038+4849. Джерело: NASA/ESA

«Міжгалактичний смайлик». Потужна гравітація найбільших структур у Всесвіті може витворяти зі світлом воістину дивні речі: посилювати його, а також викривляти напрямок руху фотонів, що призводить до утворення різних космічних міражів. Один із них якраз і зображений на представленому знімку. Гравітація галактичного кластера SDSS J1038+4849 створила справжнісінький гігантський смайлик. Його «очі» — це дві великі еліптичні галактики, що є частиною самого кластера, «ніс» — менша галактика. Що стосується «усмішки» та «голови», то це спотворене світло від далеких зоряних систем.

Регіон активного зореутворення NGC 2467. Джерело: ESO

«Череп і кістки». Зовнішній вигляд може бути оманливим. Дивлячись на знімки об’єкта далекого космосу NGC 2467, ми бачимо щось подібне на череп. Насправді ж перед нами зоряний «пологовий будинок», що дав початок багатьом поколінням молодих світил. Цікаво, що NGC 2467 — не єдиний об’єкт, а кілька туманностей і груп зірок, що рухаються з різними швидкостями. Ця картина є результатом того, що спостерігач бачить усі її об’єкти на одній лінії, тому їхні зображення накладаються одне на одне.

Залишок наднової SN1572. Джерело: NASA/CXC/Rutgers/J.Warren & J.Hughes et al

«Небезпечний вірус». Пандемія COVID-19 прямо чи опосередковано торкнулася практично всіх людей планети. І представлене зображення нагадує знімок вірусу, зроблений за допомогою електронного мікроскопа. Але насправді це об’єкт не мікро-, а макросвіту. Перед нами — залишок наднової, що спалахнула у сузір’ї Кассіопеї 1572 року. Він являє собою бульбашку гарячого газу, який стрімко розлітається від місця вибуху. Під час цього  процесу він зіштовхується з навколишньою речовиною, що й породжує ударні хвилі та супроводжується утворенням високоенергетичного випромінювання.

Мімас. Джерело: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

«Зірка смерті». Супутник Сатурну Мімас відомий із двох причин. По-перше, це найменше тіло Сонячної системи, що має кулясту форму. По-друге, завдяки кратеру Гершель він має візуальну схожість зі знаменитою Зіркою смерті з кіносаги «Зоряні війни». Діаметр вирви становить 139 км — це більше третини діаметра супутника. Цей удар дивом не знищив його. Цікаво, що Мімас уперше зазнімкували апарати Voyager. Вони були запущені 1977 року — саме тоді, коли на екрани вийшли перші епізоди «Зоряних війн».

Планетарна туманність NGC 246. Джерело: ESO

Туманність «Череп». Різні зорі помирають по-різному. Деякі завершують своє існування в сліпучому феєрверку, інші ж скидають оболонку, перетворюючись на білих карликів. Саме це і сталося з одним зі світил, що розташоване в центрі туманності NGC 246. Викинута ним речовина утворила химерну форму, що нагадує череп. На відміну від більшості інших об’єктів у нашому списку, в даному випадку неофіційна назва досить точно передає суть того, що відбувається. Ми бачимо величезний саван, що огорнув зорю, яка нещодавно спочила.

Туманність IC63. Джерело: NASA/ESA

«Привид Кассіопеї». Привиди та духи є невіддільною частиною фольклору практично всіх народів світу. Отже, немає нічого дивного, що їхні образи можна знайти навіть у космосі. На цьому знімку телескопа Hubble зображена туманність IC 63, також відома як «Привид». Звичайно ж, насправді цей об’єкт не має жодного стосунку до світу потойбічного і є газово-пиловою хмарою в сузір’ї Кассіопеї, що світиться під дією сусідньої гігантської зорі. Це ж випромінювання з часом повністю знищить «космічного привида», розсіявши його речовину по всьому Чумацькому Шляху.

Галактики AM 2026-424, що перебувають у процесі злиття (фото Hubble). Джерело: NASA, ESA, J. Dalcanton, BF. Williams і M. Durbin (University of Washington)

«Примарне обличчя». Іноді галактики зіштовхуються між собою, що часом призводить до утворення дуже химерних структур. Одна з них, відома під позначенням AM 2026-424, перед нами. Завдяки своїй дивній формі, а також орієнтації відносно напрямку на Землю, вона нагадує гігантське примарне обличчя. Його «очі» є центральними регіонами галактик, що зіткнулися. У майбутньому вони утворять єдине ціле й AM 2026-424 набуде більш звичного для нас вигляду.