Космічний буксир: ESA профінансує місію з обслуговування геостаціонарних супутників

Європейське космічне агентство (ESA) профінансує місію RISE. Її метою є демонстрація можливості обслуговування супутників на геостаціонарній орбіті.

Геостаціонарний супутник Intelsat-901. Знімки були зроблені космічним буксиром MEV-1 під час стикування. Джерело: Northrop Grumman

Сучасні супутники досягли такого високого рівня надійності, що найчастіше основною причиною припинення їхньої роботи є не технічні проблеми, а вичерпання запасів палива, необхідного для утримання орбіти. Особливо сильно ця проблема зачіпає геостаціонарні апарати. Вони набагато дорожчі і мають набагато складнішу конструкцію, ніж звичайні супутники. При цьому термін їхньої служби зазвичай лежить у діапазоні 15–20 років, після чого у них закінчується паливо й оператори змушені відводити їх на орбіту поховання (вона пролягає на кілька сотень км вище геостаціонарної).

Одним із варіантів розв’язання цієї проблеми є створення спеціальних обслуговуючих апаратів. Вони змогли б або дозаправляти старі супутники, або використовуватися як космічні буксири, утримуючи їх на потрібній орбіті. Компанія Northrop Grumman вже продемонструвала працездатність цієї концепції, запустивши пару космічних буксирів MEV. Вони успішно зістикувалися з апаратами на геостаціонарній орбіті, повернувши їх на робочі позиції.

Тепер до цієї активності хоче приєднатися ESA. Нещодавно агентство уклало контракт на суму 119 млн євро з компанією D-Orbit. У його межах вони побудують космічний буксир RISE, який займеться відпрацюванням технології орбітального обслуговування. Маса апарата становитиме 3000 кг, з яких приблизно 800 кг припадатиме на паливо.

Космічний буксир RISE в уявленні художника. Джерело: D-Orbit

RISE запустять у 2028 році. Після того як інженери переконаються, що всі системи буксира працюють у штатному режимі, він вирушить на орбіту поховання і зістикується із супутником, який перебуває там, зачепившись за кільце, яке спочатку кріпило його до ракети-носія. Далі він змінить висоту його орбіти за допомогою двигунів, що продемонструє можливість виконання точних маневрів.

Потім RISE знову відпустить супутник і переведе себе на паркувальну орбіту. Вона розташована між орбітою поховання та геостаціонарною. Після того як фахівці місії оцінять результати експерименту, вони виберуть супутник, продовженням життя якого займеться RISE. Космічний буксир зістикується з ним і використовуватиме свої двигуни для утримання заданої позиції. Місія RISE розрахована на вісім років, протягом яких він може обслужити один або кілька космічних апаратів. Після завершення служби, буксир разом із супутником-клієнтом будуть виведені на орбіту поховання.

Раніше ми розповідали про плани компанії Astroscale зі створення буксира, призначеного для прибирання космічного сміття.

За матеріалами ESA