Astroscale представила проєкт нового космічного прибиральника

Компанія Astroscale опублікувала відео, яке демонструє концепт космічного прибиральника ELSA-M (End of Life Services by Astroscale-Multiple). Апарат планується запустити 2025 року.

Згідно із заявою Astroscale, ELSA-M стане першим у світі комерційним космічним буксиром, що володіє можливістю зведення з орбіти безлічі неактивних супутників. Наразі його запуск запланований на 2025 рік.

Першою метою ELSA-M стане несправний супутник OneWeb. Планується, що після запуску буксир зістикується з апаратом (спеціально для цієї мети всі супутники угруповання оснащені магнітними стикувальними пластинами), після чого перемістить його на нижчу орбіту. Далі ELSA-M відстикується від супутника і попрямує до нової мети, а апарат OneWeb через кілька місяців згорить в атмосфері.

Нагадаємо, що 2021 року Astroscale запустила місію ELSA-D, призначену для демонстрації можливостей з орбітального зближення та стикування з іншими супутниками. Після виходу на орбіту, апарат випустив невеликий супутник-мішень і відійшов від нього на кілька сантиметрів. Після цього апарати знову зістикувалися.

Апарат ELSA-D (концепт). Джерело: Astroscale

У січні 2022 року Astroscale провела новий експеримент. Цього разу обидва супутники були розведені на дистанцію в кілька десятків метрів, після чого вони повинні були почати зближення та стикування. Проте операція завершилася невдачею через збій у роботі двигунів основного апарату. Надалі фахівцям Astroscale все ж вдалося відпрацювати операцію зближення, але через невирішені проблеми з двигунами повторне стикування так і не відбулося.

Також нещодавно Astroscale представила свій план щодо продовження терміну служби Hubble. Він передбачає підняття орбіти телескопа за допомогою космічного буксира, що подарує йому, як мінімум, кілька додаткових років життя.