Космічна щедрість: Hubble показав видовищну світлину розсипу золотих зір

Погляньте на цей небесний феєрверк. На свіжій світлині, яка була отримана космічним телескопом Hubble, видно скупчення зір у формі сфери — це Terzan 12. Вони світять через міжзоряний газ та пил, створюючи ефектну активність на космічному знімку.

Terzan 12
Зріз блискучого кулястого скупчення Terzan 12. Авторство: NASA, ESA, Hubble

Розташована ця космічна краса приблизно за 15 тис. світлових років від Землі, у сузір’ї Стрільця. Кулясті скупчення — це групи старих зір, які обіймають область навколо галактичних дисків, включаючи наш Чумацький Шлях. Їх часто важко розгледіти через космічне сміття та пил. Але навіть попри це Terzan 12 вражає нас своїм виглядом.

Подане вище зображення — результат поєднання кількох фотознімків, зроблених Hubble 8 та 13 серпня 2016 року. Вони були отримані завдяки вдосконаленій камері Hubble для астрономічних спостережень та ширококутній камері. Важливо зазначити, що ці знімки проводилися у межах проєкту Hubble, спрямованого на розуміння структури та віку кулястих скупчень, які розташовані в напрямку центральної частини Чумацького Шляху.

Це зображення показує масштаб кулястого скупчення
Це зображення показує масштаб кулястого скупчення (внизу праворуч) і випуклості Чумацького Шляху (вгорі). Авторство: NASA, ESA, Hubble

На зображенні видно яскраві червоно-помаранчеві зорі, які в кілька разів перевищують масу нашого Сонця. Сині світила на фото належать до інших об’єктів, вони молодші за скупчення, оскільки останнє являє собою сукупність старовинних небесних тіл.

Крім своєї захопливої зовнішності, кулясті скупчення приховують у собі ще кілька таємниць. Два роки тому, під час дослідження кулястого скупчення NGC 6397, було виявлено, що в його центрі розташована група невеликих чорних дір — об’єктів, які мають масу, подібну до маси звичайних світил, і завдяки своїй гравітації утримують зорі разом.

Це виявлення не вражає, оскільки чорні діри зоряної маси утворюються після колапсу дуже старої зорі, коли та вибухає і залишає за собою пустку, схожу на тінь чорної діри. Прикладом цього є кулясте скупчення Palomar 5, якому 10 млрд років, воно містить приблизно утричі більше чорних дір, ніж можна було б очікувати від кількості зір у цьому скупченні. Вчені припускають, що через приблизно мільярд років чорних дір у Palomar 5 буде більше, ніж світил.

У випадку Terzan 12, як і інших кулястих скупчень, маємо можливість краще розуміти життєві цикли зір і виявляти подвійні світила, нейтронні зорі та чорні діри. Однак для нас це просто захопливе видовище, яким можна насолоджуватися, дивлячись на небо.

Раніше ми показували космічний календар на 2023 рік із найкращими знімками Hubble та James Webb.

За матеріалами Gizmodo.