Космічна дружба: James Webb отримає крихітного партнера для вивчення екзопланет

Провівши надзвичайно самотньо півтора року, вдивляючись у далекі глибини холодного Всесвіту на відстані близько 2 млн км від Землі, космічний телескоп James Webb скоро отримає партнера.

Кубсат MANTIS

Космічна агенція нещодавно обрала кубсат розміром із тостер як помічника набагато більшого телескопа, йдеться у пресрелізі Університету штату Колорадо.

NASA анонсувала космічну місію вартістю 8,5 млн дол. під назвою «Моніторинг активності сусідніх зір за допомогою ультрафіолетової візуалізації та спектроскопії» (MANTIS), яка буде спроєктована і побудована дослідниками з Університету Колорадо у Боулдері.

Мініатюрний, але потужний космічний апарат, запуск якого запланований на 2026 рік, проводитиме спостереження у повному діапазоні ультрафіолету. Ці спостереження допоможуть MANTIS вивчати зорі, які горять за десятки світлових років від Землі, допомагаючи James Webb спостерігати за екзопланетами.

MANTIS
Креветка-богомол прикрашає нашивку місії MANTIS. Фото: NASA

«Ми запропонували MANTIS як своєрідного ультрафіолетового помічника, який буде слідувати за JWST і дивитися туди, куди він дивиться, заповнюючи цю важливу частину контексту про зоряне середовище, в якому живуть ці планети», — сказав Кевін Франс, доцент Університету Колорадо в Боулдері й учений із команди MANTIS.

Планети часто випускають величезну кількість ультрафіолетового випромінювання, коли вони піддаються впливу випромінювання від своєї зорі, що є ознакою того, що вони можуть втрачати свою атмосферу. Але виміряти цей вибух радіації виявилося складно, і саме тут на допомогу приходить MANTIS.

«Багато зір ми вперше побачимо в екстремальному ультрафіолеті», — сказав Девід Вілсон, який очолює наукову групу місії в Університеті Колорадо.

Загалом це означає, що ми можемо отримати спокусливий погляд на світи, які можуть бути придатними для життя.

Раніше ми повідомляли про те, як James Webb побачив скупчення 45 тисяч галактик часів перших мільярдів років Всесвіту.