Кора Венери може бути тонкою як у Землі

Вчені проаналізували дані з космічного апарата Magellan, який вивчав Венеру ще у 1990-ті роки. Вони дійшли висновку, що кора цієї планети не товста, як вважалося досі, а тонка і гнучка, і цим схожа на земну. Цілком можливо, що вона складається з окремих плит.

Кора Венри виявилася тонкою
Поверхня Венери. Джерело: www.smithsonianmag.com

На що схожа кора Венери?

Венера — планета, що за своїми розмірами та хімічним складом дуже схожа на Землю. Однак у неї є одна важлива відмінність — надзвичайно щільна атмосфера, маса якої у 92 рази переважає звичну нам. Вона надзвичайно розпечена та містить суцільний шар хмар.

Через це дізнатися, що насправді являє собою її кора, вкрай проблематично. Свого часу радянський зонд «Венера-14» зміг протриматися на поверхні лише 57 хв. Завдяки йому вчені дізналися, що поверхня планета кам’яниста, але подробиці її геологічної будови залишилися не визначеними.

Через особливості атмосфери отримати ці дані непрямими методами також вкрай складно. На Землі в місцях зіткнення літосферних плит виділяється значна кількість тепла і їх добре видно з орбіти. Але на Венері нічого подібного побачити не вдалося.

Через це досі розповсюдженішою була версія, що кора Венери дуже товста. Вона рідко вигинається та тріскається і тому рух літосферних плит не відбувається. Але вчені з Лабораторії реактивного руху в Пасадені вирішили перевірити це твердження, використовуючи дані з апарата Magellan, який працював на орбіті нашої сусідки ще у 1990-х роках.

Що дізналися вчені?

Magellan не мав змоги вивчати рух літосфери безпосередньо. Однак на ньому був встановлений радіовисотомір, завдяки якому була збудована карта рельєфу планети. Тепер вчені проаналізували цю інформацію у пошуках корон — форм рельєфу із майже круглою формою, які виникають внаслідок вулканічної та тектонічної активності.

Вони проаналізували, як кора Венери вигинається на 75 ділянках поверхні у межах 65 корон. Виявилося, що її товщина в середньому становить 11,7 км, що приблизно відповідає аналогічному показникові для Землі.

Це означає, що насправді кора Венери не тільки тонка, але й достатньо гнучка. А якщо вона здатна відносно легко деформуватися, то й тріщини у ній можуть виникати. А це, своєю чергою, свідчить на користь існування окремих літосферних плит.

Кора Венери може виявитися надзвичайно схожою на земну в архейський еон, коли вона тільки почала розтріскуватися під впливом гарячих плюмів, що підіймалися з глибин. А це також може мати наслідки для розуміння шляхів її еволюції.