Ключ до пошуку життя на Марсі знайшли в Австралії

У червні 2023 року керівництво Програми дослідження Марса NASA приєдналося до колег з Австралійського космічного агентства, Європейського космічного агентства (ESA) та Організації наукових і промислових досліджень Австралійського Союзу (CSIRO) у спільній експедиції. Ця місія призначалася для вивчення найдавніших слідів можливого життя на Землі.

«Ця наукова місія стала відмінною можливістю для NASA співпрацювати з міжнародними партнерами у вивченні давньої історії Землі, що може бути пов’язана з Марсом. Чим більше ми дізнаємося про еволюцію нашої планети, тим більше ми зможемо використовувати ці знання для розуміння Червоної планети», — відзначив Ерік Янсон, директор Програми дослідження Марса NASA.

Ідеальний «клон» Марса

Регіон Пілбара в Західній Австралії вважається однією з найкраще збережених археологічних скарбниць стародавньої історії Землі. Поки міжнародна спільнота продовжує спільно вивчати Марс і готувати зразки для доставки на Землю, ці команди досліджували, як дані з Пілбари можуть сприяти пошуку життя на інших планетах.

строматоліти
Строматоліти віком 3,35 млрд років у районі Трендалл у Західній Австралії. Авторство: NASA

«Ми досліджуємо в Західній Австралії строматоліти. Це залишки стародавніх мікроорганізмів, що існували близько 3,5 мільярдів років тому. Їхні сліди лишилися в кам’яній породі до наших днів», — пояснив Мітч Шульте, науковий співробітник програми марсохода Perseverance у штаб-квартирі NASA.

Випробування часом

Пілбара — ідеальне місце для вивчення строматолітів, які витримали випробування часом. Через постійні геологічні перетворення, що змінюють зовнішність Землі, такі скам’янілості майже неможливо знайти та зберегти на довгий час. Проте в регіоні Пілбара породи непогано збереглися протягом мільярдів років, що створило умови, аналогічні тим, які спостерігаються на поверхні Марсу. Це робить австралійський регіон критично важливим полігоном для науковців та інженерів, які розвивають методи виявлення слідів життя в давніх середовищах.

NASA
Члени Програми дослідження Марса NASA, ESA, Австралійського космічного агентства та Науково-промислової дослідницької організації Австралійської Співдружності вивчають регіон Пілбара в Західній Австралії. Авторство: NASA

Група аналізувала, як давнє середовище, де знайдено сліди минулого життя, могло бути сприятливим або несприятливим для його виникнення. Міжнародна делегація провела тиждень на Пілбарі, вивчаючи проблеми пошуку скам’янілостей і те, як можна їх подолати. Основний акцент був зроблений на складнощах підтвердження біологічного походження зразків у давніх породах — навіть на Землі, де завідомо існує життя.

Чи єдині ми у Всесвіті?

Марсохід Perseverance з 18 лютого 2021 року здійснює дослідження кратера Єзеро, де знаходиться давня дельта висохлої річки. Він збирає зразки гірських порід і реголіту, які можуть містити сліди давнього мікробного життя, що мають приблизно такий самий вік, як і скам’янілості на Пілбарі — близько 3-3,5 млрд років. Практичні вправи під час цієї експедиції дозволили симулювати те, що робить марсохід на відстані мільйонів кілометрів: ідентифікувати зразки у польових умовах і вивчити їх оточення. Ця інформація стане корисною при наступних етапах збору марсіанської речовини автоматичним розвідником для доставки на Землю.

Астробіологічна місія до Пілбари закладає фундамент для подальших досліджень і співпраці, оскільки марсохід Perseverance, програма ExoMars (ESA) та спільні місії обох агентств по доправленнюзразків із Марса взаємдіятимуть, спрямовуючи зусилля на отримання відповіді на давнє питання людства: «Чи єдині ми у Всесвіті?»

Раніше ми повідомляли про те, як життя на Марсі могло знищити планету.