Ми могли знищити життя на Марсі, намагаючись його виявити

Дослідник Дірк Шульце-Макух припускає, що життя на Марсі існує. Але від найпершої спроби його виявити у 1976 році ми вбиваємо його своїми експериментами, тому нічого й не бачимо.

Життя на Марсі могло зберегтися і після того, як зникла вода
Життя на Марсі могло зберегтися і після того, як зникла вода. Джерело: ESO/M. Kornmesser

Апарати Viking і життя на Марсі

Численні дослідження, здійснені автоматичними станціями, які сідали на Марс протягом останніх десятиліть, показали, що життя у його ґрунті немає. Однак астробіолог з Берлінського університету Дірк Шульце-Макух не згодний із загальноприйнятими висновками й вважає, що ми самі винні у тому, що не знайшли його.

Попри сенсаційність заяви, Шульце-Макух не збирається ставити під сумнів той факт, що четверта від Сонця планета являє собою пустелю. Просто він вважає, що у цій пустелі мікроскопічне життя все ж існує. Свої роздуми він розпочав із перших пошуків життя на Марсі, які відбувалися у 1976 році.

Тоді на Червону планету здійснили посадку два апарати Viking. Один із них і спробував виявити органіку за допомогою газового мас-хромотографічного спектрографа. І він знайшов органіку у вигляді хлоровмісних речовин. Тоді вчені вирішили, що вони були наслідком забруднення пристроїв земними мийними засобами.

Саме цим експериментам ми завдячуємо переконанням у тому, що на Марсі зараз немає життя. При цьому насправді хлорорганіка є звичайною річчю на Червоній планеті. Однак щодо того, яким шляхом вона утворилася: за участі живих організмів чи без них, у вчених немає жодної впевненості.

Подальші дослідження

Однак на самому дослідженні апарата Viking Шульце-Макух не зупиняється. Він заявляє, що подальші експерименти з визначення наявності життя у марсіанському ґрунті також могли завершитися його загибеллю. І те, що вони здійснювалися за допомогою інших методів, жодним чином справі не допомагає.

Усі вони базувалися на додаванні до марсіанського ґрунту води з подальшими спробами виявити складні органічні речовини, які утворюються внаслідок діяльності живих організмів. Ця ідея є цілком логічною, якщо виходити з того, що на Землі все життя відбувається за участі води.

Проте Шульце-Макух переконаний, що якщо на Марсі досі існує мікроскопічне життя, то воно мало б пристосуватися до умов холодної пустелі. І вода у тій кількості, яку додавали до ґрунту автоматичні станції, була б для нього отрутою.

З цього приводу він звертає увагу на цікаву особливість піролітичних досліджень, які відбувалися у межах однієї з місій. Тоді контрольний зразок, у який не додавалася вода, показав значно чіткіші ознаки життя, ніж ті, над якими й здійснювався експеримент.

Інші дослідники вважають висновки астробіолога занадто сумнівними. Проте він пропагує свої погляди з 2007 року і не збирається здаватися. Шульце-Макух пропонує у наступних місіях проводити дослідження без застосування води.

За матеріалами www.sciencealert.com.