Кільця дерев розкрили докази таємничих «штормів» космічного випромінювання

Всесвіту мільярди років, але телескопи та сучасні дослідження космосу існують лише кілька століть. Тому, щоб дізнатися про події у Всесвіті до спостережень Галілея, вчені іноді звертаються до незвичних джерел, наприклад, кілець дерев. Упродовж багатьох років кільця дерев з усього світу демонструють незрозумілі та потенційно руйнівні явища космічної погоди. Так вчені дізнались про сильне радіаційне випромінювання у далекому минулому, під згубний вплив якого потрапило усе живе не Землі, зокрема дерева.

події Міяке
Дослідники використовували дані про кільця дерев для моделювання глобального циклу вуглецю, щоб поставити під сумнів загальну теорію про події Міяке. Авторство: Квінслендський університет

«Ці величезні спалахи космічного випромінювання, відомі як події Міяке, відбуваються приблизно раз на тисячу років. Але що їх викликає, залишається незрозумілим. Провідна теорія полягає в тому, що це можуть бути величезні сонячні спалахи», — пояснив фізик Бенджамін Поуп з австралійського Університету Квінсленда.

Поуп очолив групу дослідників, які проаналізували дані про кільця дерев за тисячоліття, щоб дослідити зв’язок між подіями Міяке та сонячними спалахами. Результати їхньої праці опубліковані в Proceedings of the Royal Society A.

Таємниче джерело небезпеки

Дослідження кілець дерев показало, що у 774 році Земля потерпала від потужної геомагнітної бурі, більш ніж у 10 разів сильнішої за подію Керрінгтона 1859 року. Остання знаменита тим, що спричинила спалах телеграфних ліній та глобальне полярне сяйво, що майже досягало екватора. Але подія тисячолітньої давнини була значно потужніша.

«Якби це сталося сьогодні, то ми б відправились у «кам’яний вік». Така потужна буря знищила б наші технології, включаючи супутники, інтернет-кабелі, міжміські лінії електропередач та трансформатори. Вплив на глобальну інфраструктуру був би неймовірно руйнівним», — сказав Поуп.

Команда використала комп’ютерні моделі для аналізу даних про кільця дерев щодо шести відомих подій Міяке. Але результати дають привід сумніватися у тому, що в цьому винні величезні сонячні спалахи. Це щось потужніше за наше Сонце. Щобільше, дані показують, що ймовірність такої події в наступному десятилітті становить приблизно 1%. Вчені вважають, що на нас чекає масштабніший і триваліший шторм, який може поставити під загрозу існування глобальної земної енергосистеми.

Раніше ми повідомляли про те, як сонячна активність почала стрімко зростати.