Сонячна активність стрімко зростає: очікується більше сонячних спалахів

Останнім часом Сонце було особливо активним. Але минулих вихідних Земля відчула на собі наслідки сонячної бурі. Нещодавно, 21 липня, на Сонці стався викид корональної маси, який подорожував Сонячною системою та створив незначну геомагнітну бурю, коли вдарив по магнітному полю Землі.

Сонячний спалах
Сонячний спалах. Фото: Unsplash

Такий вид сонячної активності навряд чи вплине на повсякденне життя більшості людей. Але він може вплинути на супутники та зробити полярні сяйва яскравішими в інших частинах земної кулі. За даними Національного управління океанічних і атмосферних досліджень (NOAA), подібні сонячні явища, ймовірно, почастішають у найближчі місяці через цикл активності Сонця.

«11-річний цикл активності Сонця знову набирає обертів. Це означає, що такі явища, як викиди корональної маси та сонячні спалахи, траплятимуться все частіше. Залежно від розміру та траєкторії сонячних вивержень, можливі наслідки для навколоземного простору та магнітосфери Землі можуть спричинити геомагнітні бурі, які здатні порушити роботу енергокомпаній та систем зв’язку й навігації. Ці шторми також можуть завдати радіаційної шкоди орбітальним супутникам і Міжнародній космічній станції», — пише NOAA.

NOAA GOES-18

Тепер у вчених є новий інструмент для спостереження за такими спалахами — NOAA GOES-18. Запущений NASA у березні 2022 року, цей супутник спостереження за погодою вже надіслав приголомшливі краєвиди нашої планети, зроблені за допомогою інструменту Advanced Baseline Imager. Але на борту також є інші інструменти для спостереження за нашим світилом, включаючи рентгенівську камеру та камеру екстремального ультрафіолетового випромінювання (EUV). Остання може спостерігати за надзвичайно високими температурами сонячної корони, щоб побачити такі події, як викиди та сонячні спалахи.

Перші зображення Cонця, зроблені інструментом SUVI GOES-18
Перші зображення Cонця, зроблені інструментом SUVI GOES-18, демонструють викид корональної маси на різних довжинах хвиль

NOAA нещодавно опублікувало перші зображення з інструменту Solar Ultraviolet Imager GOES-18, або SUVI, на яких показано Сонце в різних екстремальних ультрафіолетових каналах під час аналогічного викиду корональної маси 10 липня. Ви можете побачити викид найбільш чітко на нижньому правому зображенні. Наразі GOES-18 проходить випробування після запуску, включаючи перевірку приладів перед тим, як вони почнуть повноцінну роботу. Очікується, що супутник буде готовий до повноцінної роботи на початку 2023 року.

Нагадаємо, що раніше ми розповідали про 12 цікавих фактів про Сонце.