Кам’янисті льодовики на Землі та Марсі

Вчені розробили новий метод дослідження льодовиків, прихованих під камінням. Їхнє вивчення на Землі дозволить зрозуміти, чи можна використовувати подібні об’єкти на Марсі як джерело води для майбутніх поселень на цій планеті.

Науковці вивчають кам'янінисті льодовики
Під цим камінням заховалася крига. Джерело: Рhys.org

Кам’янисті льодовики на Землі

Зазвичай льодовик уявляють як суцільну величезну масу криги. Однак значний їхній відсоток насправді є сумішшю з кам’яними брилами, які утворюють своєрідний композит. При цьому велика частина уламків гірських порід розташована ближче до поверхні й інколи утворює суцільний шар.

Цей шар надійно прикриває масу криги як від сонячних променів, так і від людських очей. Тож що собою являють ці утворення, ми досі точно не знаємо. І саме це питання вирішили дослідити планетологи з Аризонського університету.

Об’єктом їхнього дослідження стали кам’янисті льодовики у Колорадо, Вайомінгу та на Алясці. Як правило, вони значно менші як за товщиною, так і за протяжністю, ніж ті, що повністю складаються з криги. Проте багато гірських річок беруть свій початок саме від цих геологічних об’єктів.

Вчені використали радіолокаційне обладнання, яке переносили на спині. Дві пари антен, рознесені у просторі двома людьми, дозволили використати паралактичне зміщення та створити об’ємну картинку на кшталт того, як пара людських очей дозволяє визначати відстань до об’єкта.

Дослідження Марса на Землі

Дослідники змогли не тільки встановити, як кам’яні уламки розподілені всередині льодовика, а й оцінити вплив на нього змін клімату. Усе це дозволить у майбутньому краще розуміти, до яких несподіваних наслідків антропогенної діяльності слід готуватися.

Однак вчених, які проводили це дослідження, більше цікавило космічне застосування його результатів. Річ у тім, що кам’янисті льодовики існують не лише на Землі, а й на Марсі. Там їх вдалося ідентифікувати за характерними особливостями завдяки знімкам з орбіти.

Відомо про них не дуже багато. Зазвичай ці льодовики зустрічаються у помірних широтах Червоної планети між 30 та 60 градусами широти в обох півкулях. Вчені сподіваються, що води в них виявиться достатньо, щоб забезпечити нею майбутнє поселення на Марсі.