Камера темної енергії сфотографувала «Іспанського танцюриста»

Ця світлина, отримана за допомогою Камери темної енергії (DECam), встановленій на 4-метровому телескопі Виктора Бланко, демонструє спіральну галактику NGC 1566, також відому під назвою «Іспанський танцюрист». Галактика розташована на відстані 20 млн світлових років у сузір’ї Золотої Риби.

Галактика NGC 1566. Источник: Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

Як і наш Чумацький Шлях, NGC 1566 є галактикою з перемичкою, з якої виростають два спіральні рукави. Вони «обвивають» її ядро, наче руки танцюриста. Звідси і прізвисько, яке дали астрономи цій системі.

Завдяки своїй упорядкованій структурі, відносно невеликій відстані та орієнтації відносно Землі, NGC 1566 є популярним об’єктом для спостережень. Астрономи використовують її, щоб дізнатися більше про скупчення галактиках, процеси зореутворення та надмасивні чорні діри.

В NGC 1566 можна знайти зірки різного віку. Блакитний колір на знімку DECam відповідає скупченням наймолодших світил, тоді як темні плями позначають скупчення пилу. Спіральні рукави галактики багаті на газ, утворюючи багате поживне середовище для формування наступного покоління зірок. Ближче до центру знаходяться старіші та холодніші зірки, на що вказує червоний колір. В NGC 1566 також спалахнула наднова, що спостерігалася в 2010 році.

В центрі галактики розташована надмасивна чорна діра. Вона активно поглинає речовину, що супроводжується виділенням великої кількості енергії. Тому ядро NGC 1566 виглядає таким яскравим. Крім того, ця система є одним з найбільших членів скупчення, відомого під назвою «група Золотої Риби». Воно нараховує принаймні 46 об’єктів. Астрономи використовують NGC 1566 для визначення відстані до скупчення, що, своєю чергою, допомагає поліпшити розуміння будови великомасштабних структур Всесвіту.

Ви також можете подивитися на зроблений телескопом Hubble знімок трьох галактик у процесі зіткнення .