James Webb підтвердив існування рідкого океану на близькій екзопланеті

Космічний телескоп James Webb (JWST) виявив захопливі докази того, що в атмосфері екзопланети K2-18 b, відомої також як «Світ океану», можуть існувати важливі вуглецеві молекули, які вказують на наявність рідкого океану та інші хімічні зв’язки, які роблять цей світ потенційно придатним для життя.

K2–18 b
Ілюстрація екзопланети K2-18 b, яка перебуває у зоні проживання своєї зорі. Тепер відомо, що в її атмосфері містяться молекули вуглецю. Авторство зображення: NASA, ESA, CSA

K2-18 b — екзопланета, розташована приблизно за 120 світлових років від Сонячної системи. Ця планета тривалий час привертає увагу астрономів через свої унікальні характеристики. Вона має радіус у два-три рази більший за земний та міститься у придатній для життя зоні навколо своєї холодної зорі. Така зона теоретично надає планеті важливий інгредієнт для життя — рідку воду.

Нові дослідження, проведені командою астрономів, виявили в атмосфері K2-18 b сліди вуглекислого газу та метану. Це свідчить про наявність складних хімічних сполук, що можуть вказувати на існування океану на цій планеті. Особливо важливо, що не був виявлений аміак, що зміцнює гіпотезу про водяний океан.

Провідний науковець Кембриджського університету Нікку Мадхусудхан зауважує, що ці результати підкреслюють важливість дослідження різних типів планет у пошуках життя в космосі. Досі астрономи акцентували на менших скелястих планетах, але водневі світи, на кшталт K2-18 b, стають дедалі цікавішими для вивчення.

K2-18 b є представником класу планет, відомих як субнептуни, що мають масу значно більшу за земну, але меншу, ніж газові гіганти типу Нептуна. Ці планети є загадкою для астрономів, оскільки суттєво відрізняються від планет Сонячної системи.

Попри цікаві відкриття, важливо зберігати обережність у висновках щодо інопланетного життя. Навіть якщо в атмосфері K2-18 b є вуглецеві молекули та сліди води, це не гарантує існування життя або його придатність на цій планеті.

Спектр K2-18 b
Спектр K2-18 b, отриманий за допомогою Webb’s NIRISS і NIRSpec, демонструє велику кількість метану та вуглекислого газу в атмосфері екзопланети, а також можливе виявлення молекули під назвою диметилсульфід (DMS). Виявлення метану та вуглекислого газу, а також нестача аміаку узгоджуються з наявністю океану під насиченою воднем атмосферою в K2-18 b. Ця екзопланета, у 8,6 раза масивніша за нашу, обертається навколо холодної карликової зорі K2-18 у зоні життя та розташована на відстані 120 світлових років від Землі. Авторство зображення: NASA, CSA, ESA

Дослідження важливе і через те, що вперше JWST надав можливість отримати детальні дані про атмосферу екзопланети під час її перетину передньої частини своєї зорі. Такі дані важливі для вивчення хімічного складу атмосфери та умов на планеті.

Астрономи мають намір продовжити спостереження K2-18 b за допомогою JWST та збирати більше даних, щоб підтвердити свої висновки та докладніше вивчити цей загадковий «Світ океану». Це може відкрити нові горизонти у нашому розумінні потенційно життєздатних планет в інших частинах Всесвіту.

Раніше ми повідомляли про те, наскільки реальні планети із «Зоряних війн».