«Ірисові» галактики утворили міст із зореутворювального матеріалу

Астрономи, що працюють на телескопі Gemini North, опублікували нове ефектне зображення далекого космосу. Воно демонструє пару галактик UGC 12914 та UGC 12915, що зіткнулися.

Галактики UGC 12914 та UGC 12915. Джерело: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA

UGC 12914 та UGC 12915 розташовані на відстані 180 млн світлових років від Чумацького Шляху у напрямку до сузір’я Пегаса. Їх також неофіційно називають «ірисовими» галактиками. UGC 12914 та UGC 12915 зобов’язані своєму незвичайному вигляду, зіткненню, яке сталося приблизно 25 млн років тому. Космічна ДТП не тільки спотворила початкові форми галактик, а й призвела до утворення мосту, складеного з вирваного з них газу.

Зіткнення галактик можуть відбуватися за безліччю різних сценаріїв. Найчастіше в них бере участь більша галактика та її менший за розміром компаньйон. Наприклад, галактика-супутник може притягнути один зі спіральних рукавів свого сусіда. Або навпаки, більша галактика може спотворити структуру свого компаньйона. Зіткнення також може призвести до повного злиття, якщо жодний з його учасників не має достатнього імпульсу, щоб продовжити рух.

Всі ці сценарії поєднує те, що зоряний матеріал з обох галактик змішується, завдяки поступовому об’єднанню та перерозподілу газу. Він ущільнюється, що провокує спалах зореутворення.

Але лобове зіткнення більше схоже на переливання рідини із двох різних чашок у загальну миску. UGC 12914 та UGC 12915 зіткнулися саме за цим сценарієм. Коли галактики розійшлися, з них витяглися потоки високошвидкісного газу, який утворив зазнімкований Gemini North міст. Його турбулентність перешкоджає ущільненню газу, що необхідно для початку утворення нових зір.

Раніше ми розповідали, як Hubble зазнімкував галактику з активним ядром.