Hubble знайшов у далекій галактиці зорю, що мала вибухнути

Коли у зірок закінчується «паливо» — припиняється їхнє життя. Смерть наймасивніших із них відбувається драматично — епічним вибухом наднової. При цьому в міжзоряний простір із величезною швидкістю викидається пил і газ. Астрономи здебільшого зустрічають залишки наднових. Але нещодавно космічний телескоп Hubble спостерігав дещо рідкісне — зорю у процесі перетворення на наднову.

SN 2020fqv розташована у двох взаємодіючих «галактиках-метеликах» за 60 мільйонів світлових років від Чумацького Шляху. Вперше вона була виявлена ​​у квітні 2020 року Паломарською обсерваторією на ранніх стадіях формування наднової. Співробітники місії Hubble також вирішили звернути на неї увагу.

Supernova SN 2020fqv
Наднова SN 2020fqv

«Раніше, вивчаючи наднові, ми ставали фактично слідчими на місці злочину, де за залишками після вибуху намагалися з’ясувати, що трапилося з цією зорею. Ситуація з SN 2020fqv зовсім інша, бо ми бачимо «смерть» світила в реальному часі», — пояснив керівник групи Райан Фоулі з університету Каліфорнії в Санта-Круз.

Знімки допомогли астрономам розглянути речовину навколо зорі. Вона називається навколозоряним матеріалом. Це неймовірно рідкісна можливість вивчити, що трапилося зі світилом в останні дні, оскільки цей матеріал видно в телескопи впродовж дуже короткого часу.

За даними супутника NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) вчені змогли скласти картину того, що діється з зорею в останні роки до вибуху.

Вивчення процесів, які відбуваються в цьому світилі, допоможе науці зрозуміти, що «відчуває» зоря під час перетворення на наднову. Яскравим прикладом є Бетельгейзе, котра, на думку деяких вчених, може вибухнути вже найближчим часом.

«У міру того, як ми виявляємо все більше і більше подібних наднових з таким прекрасним набором даних, ми зможемо краще зрозуміти, що відбувається в останні кілька років життя зорі», — резюмував Раян Фоулі.

За матеріалами Digital Trends