Hubble зазирнув у «замкову шпарину»

Група супроводу місії Hubble опублікувала нове дивовижне зображення об’єкта далекого космосу. На цей раз космічна обсерваторія зазнімкувала туманність NGC 1999, яка зовні чимось нагадує гігантську замкову шпарину в небі.

Туманність NGC 1999. Джерело: ESA/Hubble & NASA, ESO, K. Noll

Зазнімкована Hubble «замкова шпарина» розташована на відстані 1350 світлових років від Землі. Вона є частиною більшої туманності Оріона — найближчої до Землі області активного зореутворення. Її можна побачити на земному небі неозброєним оком.

NGC 1999 класифікується як відбивна туманність. Це означає, що вона світить не власним світлом, а шляхом «підсвічування» від зовнішнього джерела. Ним є зоряна система V380, яку можна побачити у центрі знімка.

V380 складається з, як мінімум, трьох зір. У центрі системи знаходиться тісна пара світил, чия загальна маса перевищує масу Сонця майже втричі. Навколо них обертається новонароджена зоря, маса якої перевищує сонячну в 1,6 раза. У системі також зафіксований ще один об’єкт, який може бути червоним або коричневим карликом.

Оскільки V380 дуже молода, вона все ще оточена залишками матеріалу, залишеного після її формування. Його характерний блакитний відтінок пояснюється тим, що пилові частинки переважно відбивають саме блакитне світло.

Область неба навколо туманності NGC 1999. Джерело: jwinman.com

Але найбільш примітною частиною туманності все ж таки є не V380, а незвичайна «діра» в центрі, що нагадує величезну чорну замкову шпарину. Раніше вважалося, що це екстремально щільна хмара пилу та газу, яка повністю блокує світло. Під дією сил гравітації такі хмари поступово стискуються і згодом у них починають формуватись нові зорі.

Однак під час детальніших спостережень астрономи не знайшли жодних слідів подібних процесів. Це говорить про те, що ця область дійсно порожня та не містить жодної речовини. Точні причини цього явища поки що невідомі. За однією з версій, вона утворилася внаслідок дії джетів новонароджених зір та їхнього потужного випромінювання.

Нагадаємо, що недавно телескоп James Webb зробив новий знімок знаменитих Стовпів Творіння.