Hubble сфотографував далеку галактику та її «двійників»

Нижченаведене зображення було зроблене встановленою на борту телескопа Hubble камерою WFC3. Воно демонструє ділянку неба у сузір’ї Риби. Попри невеликі розміри поля огляду, ми можемо побачити безліч яскравих об’єктів. Кожен з них є далекою галактикою, світлу якої знадобилися сотні мільйонів або навіть мільярди років, щоб досягти Землі.

Сфотографоване Hubble небо в сузір’ї Риби. У правому нижньому кутку можна побачити оптичний міраж (потроєння галактики), викликаний гравітаційною лінзою. Джерело: ESA/Hubble & NASA, E. Wuyts

Єдине «близьке» небесне тіло на світлині Hubble — це яскрава зоря переднього плану, яку можна побачити у нижньому правому кутку. Вона входить до складу Чумацького Шляху і є найцікавішим об’єктом на всьому знімку. Йдеться про галактику SGAS 0033+02. Її можна побачити відразу в трьох іпостасях: як вигнуту дугу праворуч вгорі від зорі та ще двічі — у вигляді маленьких круглих цяток над світилом і праворуч від нього.

Множинні появи SGAS 0033+02 на одному зображенні не є результатом помилки, а, навпаки, викликані цікавим ефектом, відомим як гравітаційне лінзування. Він виникає, коли світло від дуже далекої галактики, як-от SGAS 0033+02, викривляється (або «лінзується») гравітацією масивного небесного об’єкта, що розташований на передньому плані між далекою галактикою та Землею. Це дає астрономам можливість спостерігати тіла, які інакше були б занадто тьмяні, щоб їх розглянути.

Щодо SGAS 0033+02, то вона цікава передусім через незвичайну близькість на небі до яскравої зорі. Це корисно, бо астрономи можуть використовувати світило для калібрування та коригування спостережень гравітаційної лінзи.

Раніше ми вже писали про те, як Hubble сфотографував створене гравітаційною лінзою «розплавлене кільце» та вмираючу зірку Чумацького Шляху.