Hubble сфотографував зорю, що помирає

З нагоди Гелловіну група супроводу місії Hubble опублікувала незвичайне зображення. Воно демонструє об’єкт, що нагадує огорнене в павутиння помаранчеве око. Але насправді перед нами CW Лева — гинуча зоря, розташована на відстані 400 світлових років від Сонця.

Вуглецева зоря CW Лева. Фото Hubble. Джерело: ESA/Hubble & NASA, T. Ueta, H. Kim

Приблизно мільярд років тому CW Лева вичерпала своє водневе термоядерне паливо та почала перетворюватися на червоного гіганта. У її стисненому і тому сильно нагрітому гелієвому ядрі почався синтез вуглецю та кисню. Тому зараз в атмосфері зорі домінує вуглець.

Ця метаморфоза також супроводжувалася активним викидом речовини. За оцінками астрономів, спочатку CW Лева перевершувала Сонце за масою в 3-5 разів, проте зараз вона «схудла» приблизно на третину. Саме викинута світилом речовина й утворила навколишню газово-пилову вуаль.

Одним із найцікавіших аспектів зображення є промені світла, що виходять від CW Лева. Їхня яскравість суттєво змінилася за останні 15 років, що неймовірно швидко за астрономічними мірками. Вчені підозрюють, що це може бути пов’язано з неоднорідностями у пиловому «коконі», що дозволяють зоряному світлу пробитися далі. Але поки це лише припущення.

За розрахунками астрономів, уже за кілька десятків тисяч років CW Лева повністю скине свою оболонку та утворить планетарну туманність. Вона проіснує ще кілька десятків тисяч років, після чого стане невидимою, а потім поступово розсіється у просторі. Щодо зоряного ядра, то воно охолоне, стиснеться та перетвориться на тьмяний білий карлик.