Гіпершвидкісні зорі відкрили секрети Чумацького Шляху

Вчені вивчають гіпершвидкісні зорі — дивовижні світила, що рухаються зі швидкостями у сотні та тисячі кілометрів за секунду. Астрономи сподіваються, що вони допоможуть зрозуміти секрети таких явищ, як спалахи наднових та надмасивні чорні діри.

Гіпершвидкісні зорі
Гіпершвидкісна зоря. Джерело: ESA

Гіпершвидкісні зорі

Астрофізик Фрейзер Еванс вивчає гіпершвидкісні зорі. Перше з цих дивовижних світил під назвою S5-HVS1 відкрили 2019 року. Тоді виявилося, що його швидкість дорівнює 1755 км/с, тобто трохи більше, ніж пів відсотка швидкості світла.

Відтоді астрономи знайшли ще кілька десятків подібних об’єктів. Вони підозрюють, що загалом їх у Чумацькому Шляху близько тисячі. Щоправда, щодо цих зір скоріше правильним є твердження, що вони зараз перебувають у районі нашої Галактики.

Адже швидкості цих світил настільки великі, що сила тяжіння просто не здатна втримати їх у межах нашої зоряної системи. Вони неодмінно залишать її за деякий час. І саме цей процес спробував змоделювати Еванс. Вчений провів мільйони симуляцій того, як ці світила взаємодіяли з рештою Галактики.

Чорні діри та наднові зорі

Насамперед вченого цікавило питання про те, звідки гіпершвидкісні зорі з’явилися. Однозначно, вони походять з нашої Галактики, але породжувати їх можуть тільки два екстремальних процеси.

Перший — гравітаційний вплив надмасивної чорної діри Стрілець А*, яка розташована в центрі Чумацького Шляху. Її гравітація може надавати шаленого прискорення об’єктам, які до неї просто наближаються.

Другий — вибух наднової. Якщо він відбувається у подвійній системі, то зоря-компаньйон може отримати велетенський імпульс і перетворитися на гіпершвидкісну. У будь-якому з цих випадків за характеристиками цього об’єкта можна багато дізнатися про процес, який їх породив.

Річ у тім, що наднові спалахують у Галактиці раз на кілька сотень років і спостерігати їх не так уже й просто. Так і надмасивна чорна діра значною мірою закрита від нас пиловими хмарами. А гіпершвидкісні зорі спостерігати відносно легко навіть за допомогою не дуже потужних телескопів.