Геть із Сонячної системи: Сатурн відправив комету в міжзоряну подорож

Група астрономів знайшла пояснення надзвичайно високій швидкості комети, яка назавжди залишає Сонячну систему. Вони дійшли висновку, що її розігнала гравітація Сатурна.

Вид на Сатурн з комети в уявленні художника. Джерело: Don Dixon

Комета, про яку йдеться, була знайдена телескопами автоматизованої системи ATLAS 14 липня 2024 року. Вона отримала позначення A117uUD. Протягом наступного місяця астрономи провели 145 спостережень за об’єктом, що дало їм досить гарне уявлення про його траєкторію.

Аналіз даних показав, що комета рухається за гіперболічною траєкторією. Це означає, що вона розвинула третю космічну швидкість, достатню для того, щоб назавжди покинути Сонячну систему та вийти в міжзоряний простір.

Команда дослідників спробувала знайти відповідь на питання, чим викликана незвично висока швидкість A117uUD. Найбільш інтригуюче припущення полягало в тому, що вона спочатку була міжзоряною кометою, яка пролітала через Сонячну систему, на кшталт загадкового об’єкта Оумуамуа або комети Борисова.

Але розрахунки показали, що більш імовірний інший сценарій. У січні 2022 року комета пережила дуже близьку зустріч із Сатурном. З одного боку, це ускладнює реконструкцію її орбіти до зустрічі. З іншого, дає пояснення високої швидкості. Найімовірніше, гравітація газового гіганта настільки прискорила A117uUD, що відправила її в міжзоряну подорож.

До цього астрономам був відомий лише один випадок, коли гравітація планети-гіганта викидала хвостату гостю з Сонячної системи. Це сталося 1980 року з кометою C/1980 E1 після її зустрічі з Юпітером. На думку дослідників, те, що менш ніж за 45 років ми стали свідками двох подібних інцидентів, свідчить про те, що викид комет із Сонячної системи є досить регулярною подією.

За матеріалами iflscience