Дивному прискоренню Оумуамуа знайшли несподіване пояснення

У жовтні 2017 року астрономи вперше в історії науки виявили міжзоряний об’єкт, який подорожував нашою Сонячною системою. Дивний «гість» під назвою Оумуамуа виявився настільки нетиповим для об’єктів Сонячної системи, що до цього часу вчені намагаються зрозуміти його природу: незвичайна форма, велика швидкість, колір, склад. Але найдивнішим у Оумуамуа виявилось те, що він мав негравітаційне прискорення, яке довго залишалося загадкою для астрофізиків. Щось в об’єкті спричинило його прискорення. Спершу цей феномен викликав лише конспірологічні теорії, на кшталт вбудованого інопланетного двигуна, але вчені знайшли йому раціональне пояснення.

Викид газу з поверхні Оумуамуа в уявленні художника. Джерело: ESA

Команда дослідників пропонує просте пояснення: прискорення Оумуамуа надавав водень, який вивільнявся під час польоту через нашу планетну систему. Газоподібний водень всередині міжзоряного об’єкта міг виділятися без сублімації льоду на поверхні або утворення пилу, що у випадку з кометами призвело б до появи коми. Висновки дослідження опубліковані в Nature.

Команда припускає, що міжзоряний об’єкт мав водень, який залягав глибоко всередині та нагрівався під дією частинок високої енергії, таких як космічні промені. При нагріванні Сонцем водень почав вивільнятися з реактивним ефектом, змінюючи орбіту міжзоряному об’єкту та надаючи йому прискорення.

Але Оумуамуа був настільки малий, що видимий ефект від виділення газів не був помітний нашими телескопами, особливо системою швидкого реагування Pan-STARRS1 — першим інструментом, який помітив об’єкт, коли він мчав зі швидкістю близько 476 тис. км/год. Його яскравість різко коливалася, вказуючи вченим на те, що він приблизно в 10 разів довший за ширину.

Шлях Оумуамуа крізь Сонячну систему. Джерело: ESO/K. Meech et al.

Ще один міжзоряний об’єкт — 2I/Borisov — був помічений 2019 року. Але він більше нагадував звичайну комету, тому його не можна було порівняти з Оумуамуа.

«Малоймовірно, що ми зможемо остаточно підтвердити природу негравітаційного прискорення Оумуамуа. Наша модель є загальним припущенням. Тому якщо ми у майбутньому виявимо додаткові міжзоряні об’єкти зі схожою будовою, ми зможемо перевірити нашу гіпотезу», — пояснила астрохімікиня з Каліфорнійського університету в Берклі та провідна авторка дослідження Дженніфер Бергнер.

Раніше ми повідомляли про те, що загадковий астероїд Оумуамуа планують наздогнати та вивчити.