Запропоновано нову гіпотезу утворення міжзоряного об’єкта Оумуамуа

У 2017 році астрономи виявили в Сонячній системі перший підтверджений об’єкт міжзоряного походження. «Прибулець» отримав назву Оумуамуа (1I/’Oumuamua). Він прилетів приблизно з боку зорі Вега і пройшов на відстані 0,25 а. о. від Сонця (усередині орбіти Меркурія), після чого почав віддалятися за траєкторією, яка назавжди виводить його зі сфери тяжіння нашого світила.

Оумуамуа в уявленні художника. Джерело: William Hartmann

Попри те, що з часу візиту Оумуамуа минуло вже чотири роки, вчені все ще продовжують сперечатися з приводу природи цього тіла. Спочатку його вважали кометою. Але подальші спостереження не виявили ознак кометної активності, тому незабаром об’єкт перекласифікували в астероїди. Потім виявилося, що Оумуамуа залишає Сонячну систему з невеликим прискоренням. У результаті було висунуто гіпотезу, що він все ж таки є «виродженою» кометою, яка прискорилася внаслідок викиду газу та пилу з поверхні. А деякі астрономи взагалі висловилися в тому сенсі, що Оумуамуа може мати штучне походження.

Нещодавно «скарбничка» версій про природу міжзоряного мандрівника поповнилася новою гіпотезою. У журналі AGU Journal of Geophysical Research було опубліковано кілька статей, де стверджується, що Оумуамуа являє собою уламок «екзоплутона», у складі якого домінує азотний лід. Він був вибитий з поверхні або утворився внаслідок руйнування об’єкта, що нагадував Плутон.

За словами дослідників, судячи зі швидкості входження в Сонячну систему, Оумуамуа почав свою міжзоряну подорож лише 400 млн років тому, що помітно менше за інші оцінки. Проведений аналіз показав, що його розмір початково було визначено зі значною похибкою, і насправді він має становити не 400, а всього 70 м. Настільки велика розбіжність пояснюється тим, що об’єкт складається з твердого азоту, який має високе альбедо.

Цей факт також може пояснити зареєстроване астрономами прискорення та незвичайну форму Оумуамуа. У міру того як зовнішні шари азотного льоду випаровуються, він стає дедалі пласкішим. Вчені вважають, що за час подорожі Сонячною системою об’єкт втратив близько 95% своєї початкової маси, а його поперечник зменшився до 43 м.

Можлива траєкторія польоту Оумуамуа

На жаль, загадкове тіло вже давно покинуло внутрішню частину Сонячної системи, що унеможливлює проведення додаткових спостережень, які допомогли б розкрити його природу. Але після введення в дію нових оглядових телескопів у нас з’явиться можливість знаходити набагато більше міжзоряних мандрівників. У міру накопичення статистики астрономи, принаймні, зможуть зрозуміти, наскільки Оумуамуа типовий за мірками подібних об’єктів.