Запропоновано нову гіпотезу утворення міжзоряного об’єкта Оумуамуа

У 2017 році астрономи виявили в Сонячній системі перший підтверджений об’єкт міжзоряного походження. «Прибулець» отримав назву Оумуамуа (1I/’Oumuamua). Він прилетів приблизно з боку зірки Вега та пройшов на відстані 0,25 а.о. від Сонця (всередині орбіти Меркурія), після чого почав віддалятися траєкторією, що назавжди виводила його зі сфери тяжіння нашого світила.

Оумуамуа в уяві художника. Джерело: William Hartmann

Не дивлячись на те, що від часу візиту Оумуамуа минуло вже чотири роки, вчені досі продовжують сперечатися з приводу природи цього тіла. Спочатку його вважали кометою. Але наступні спостереження не виявили ознак кометної активності, тому незабаром об’єкт перекласифікували в астероїди. Потім виявилося, що Оумуамуа залишає Сонячну систему з невеликим прискоренням. В результаті була висунута гіпотеза про те, що він все-таки є «виродженою кометою», яка прискорилася внаслідок викиду газу та пилу з поверхні. А деякі астрономи взагалі висловилися в тому дусі, що це тіло може мати штучне походження.

Нещодавно «скарбничка» версій про природу «міжзоряного мандрівника» поповнилася новою гіпотезою. В журналі AGU Journal of Geophysical Research була опублікована пара статей, де стверджується, що Оумуамуа є уламком «екзоплутона», у складі якого домінує азотний лід. Він був вибитий з поверхні або утворився внаслідок руйнування об’єкта, що нагадував Плутон.

За словами дослідників, судячи зі швидкості входження в Сонячну систему, Оумуамуа почав свою міжзоряну подорож лише 400 млн років тому, що помітно менше за попередні оцінки. Проведений аналіз показав, що його розмір початково був визначений зі значною похибкою і насправді повинен становити не 400, а всього 70 м. Така велика розбіжність пояснюється тим, що об’єкт складається з твердого азоту, який має високе альбедо.

Цей факт може також пояснити зареєстроване астрономами прискорення та незвичну форму Оумуамуа. В міру того, як зовнішні шари азотного льоду випаровуються, тіло стає дедалі більш пласким. Вчені вважають, що за час подорожі Сонячною системою об’єкт утратив близько 95% своєї початкової маси, а його розмір зменшився до 43 м.

Можлива траєкторія польоту Оумуамуа

На жаль, загадкове тіло вже давно залишило внутрішню частину Сонячної системи, що робить неможливим проведення додаткових спостережень, які б допомогли розкрити його природу. Але після введення в дію нових оглядових телескопів у нас буде можливість знаходити набагато більше «міжзоряних мандрівників». З накопиченням статистики астрономи зможуть принаймні зрозуміти, наскільки Оумуамуа є типовим за мірками подібних об’єктів.