Гелікоптери можуть картографувати магнітне поле Марса

Марс, на відміну від Землі, не має глобального магнітного поля. Однак окремі ділянки поверхні планети можуть його мати. Щоб їх картографувати, вчені пропонують застосовувати автоматичні гелікоптери, подібні до Ingenuity.

Магнітне поле Марса
Магнітне поле Марса. Джерело: www.space.com

Магнітне поле на Марсі

В той час, як гелікоптер Ingenuity продовжує літати над Марсом, встановлюючи рекорд за рекордом, вчені пропонують відправити туди інші подібні до нього машини. Їхнім завданням буде картографування магнітних полів Червоної планети.

Насправді Марс, як і Місяць, не має глобального магнітного поля. Це означає, що компас на ньому не працює. Цим він дуже сильно відрізняється від Землі та, наприклад, Меркурія, які таке поле мають.

Проте деякі ділянки поверхні Марса мають локальні поля. Цей факт неодноразово підтверджувався космічними апаратами Mars Global Surveyor, Mars AtmSphere and Volatile Evolution (MAVEN) та Tianwen-1, що працюють на орбіті планети, а також зондом InSight, який донедавна перебував на її поверхні.

Чому вчені хочуть використовувати саме гелікоптери

Насправді причин, чому ті чи інші ділянки Марса могли б набути власного магнітного поля, є кілька. Дослідники, які запропонували проєкт, вказують на принаймні три можливі сценарії. По-перше, магнітне поле може спостерігатися над метеоритним кратером і утворитися внаслідок термічного нагріву під час удару. По-друге, це можуть бути окремі намагнічені шари кори планети. По-третє — магма, що застигла у тріщинах. У будь-якому разі необхідні не статичні, а динамічні дослідження, щоб з’ясувати, з чим саме в цьому випадку дослідники мають справу.

І тут можуть стати у пригоді дослідження, здійснені саме в польоті, а не на поверхні. Принаймні на це вказують дані, зібрані апаратами, що вже працюють на Марсі. Крім того, вони зможуть глибше зазирнути під кору планети та встановити історію її магнітного поля.

Річ у тім, що воно на Марсі колись було. Мільярди років тому ядро планети було гарячим і працювало як динамо-машина. Проте відтоді встигло остигнути, й науковці не до кінця впевнені, коли це сталося. Можливо, рідка лава зберігалася десь під поверхнею достатньо довго і це могло призвести до намагнічування певних ділянок кори.

Це питання надзвичайно важливе з огляду на те, що люди колись мають полетіти на Марс. Але вони не будуть захищені від сонячної радіації, адже на Землі за це відповідає саме магнітне поле.