ESA вперше за десятиліття обрала нових астронавтів

Європейське космічне агентство вперше з 2009 року обрало нових астронавтів. Серед 17 оголошених претендентів на космічний політ є перший в історії «параастронавт».

Нові європейські астронавти
Нові європейські астронавти. Джерело: ESA/P. Sebirot

ESA обрала нових астронавтів

Європейська космічна агенція (ESA) вперше з 2009 року обрала нових астронавтів. Сталося це 23 листопада одночасно з оголошенням про новий рекордний бюджет цієї організації. Щоправда, ситуація з довгостроковими можливостями для польоту цих людей у космос залишається незрозумілою.

Загалом з 22 500 осіб, які подавали заявки на участь у космічному польоті, було обрано 17. П’ятеро з них стануть «професійними» астронавтами. Це француженка Софі Адено (пілот гелікоптера), іспанський інженер Пабло Альварес Фернандес, британська вчена-астрофізик Розмарі Куган, бельгійський нейробіолог Рафаель Льєжуа та швейцарський лікар Марко Зільбер.

Із цими людьми ESA підпише контракт і вони пройдуть річну програму в європейському центрі підготовки в Кельні, після чого приєднаються до сімох чинних європейських астронавтів. Очікується, що вони зможуть узяти участь у польотах на Міжнародну космічну станцію.

Крім того, між ESA та NASA існує домовленість про участь європейців у місіях у межах програми Artemis. Тож у новообраних астронавтів є шанс потрапити на Місяць уже наприкінці цього десятиліття.

Перший «параастронавт»

Ще 11 обраних учасників програми стануть резервними астронавтами. Контрактів із ними поки що не підписуватимуть, але у будь-який момент впродовж наступних років така пропозиція їм може надійти.

Останній обраний кандидат — британський лікар Джон Макфол — буде першим «параастронавтом». У віці 19 років він втратив ногу, але після цього зайнявся легкою атлетикою і став паралімпійцем.

«Параастронавт» Джон Макфол
«Параастронавт» Джон Макфол. Джерело: www.sportspromotions.co.uk

Макфол стане свого роду «експериментальним астронавтом». На ньому відпрацьовуватимуть техніко-економічне обґрунтування запуску в космос людей з обмеженими фізичними можливостями.

Найбільше питань в експертів викликає безпека під час старту. Учасники експедиції повинні мати можливість швидкої евакуації, й фахівці мають зрозуміти, чи не завадить цьому «параастронавт». Крім того, інженери намагаються вияснити, які зміни доведеться внести в конструкцію космічних кораблів та протоколи їхніх польотів.