ESA відправить найменший радар у космос

Люксембурзька компанія GomSpace передала ESA супутник Juventas. Він вирушить в космос у складі місії Hera.

Супутник Juventas в уявленні художника. Джерело: ESA/Science Office

Метою місії Hera є подвійний астероїд Дідим, який був обраний ціллю експерименту зі зміни орбіти небесних тіл. У 2022 році в його супутник Діморф врізався побудований NASA зонд DART. Удар призвів до викиду тисяч тонн речовини та зміни періоду обертання астероїда.

Hera повинна буде вивчити, як космічне бомбардування вплинуло на пару астероїдів, а також перевірити, чи залишився на поверхні Діморфа кратер. Апарат займатиметься цим не на самоті. Hera візьме з собою пару попутників — апаратів, створених на базі платформи кубсат, які відокремляться від неї після прибуття до цілі. Перший має назву Milani (ми вже докладно розповідали про нього), другий — Juventas.

Кубсат Juventas. Джерело: ESA-F. Perez Lissi

Розміри Juventas становлять 37x23x10 см. Після відділення від Hera, супутник вийде на орбіту, що проходить паралельно лінії термінатора Діморфа, після чого проведе комплексне вивчення його внутрішньої будови. У цьому йому допоможе низькочастотний радар Jura — наразі найменша подібна система, призначена для використання в космосі. За словами фахівців, основною проблемою для них стало тепло, що виділяється інструментом. Їм довелося постаратися, щоб домогтися потрібного теплового балансу супутника.

Сигнали Jura передаватимуться з квартету антен довжиною 1,5 м, що перевищує довжину самого Juventas. Апарат також буде оснащений лідаром, навігаційною камерою та системою міжсупутникового зв’язку.

Оскільки гравітація астероїда вкрай мала, орбітальна швидкість Juventas становитиме лише кілька сантиметрів на секунду. Тому наприкінці своєї місії інженери спробують посадити кубсат на поверхню астероїда. У разі успіху, після цього Juventas активує свій другий науковий інструмент — гравіметр GRASS. Він повинен буде зафіксувати будь-які зрушення в поверхневій гравітації, викликані впливом сусіднього астероїда Дідим. Очікується, що зібрані GRASS дані дадуть змогу визначити точну масу Діморфа.

Місія Hera буде запущена восени 2024 року. Її прибуття до Дідима та Діморфа відбудеться наприкінці 2026 року.