Епоха розширення Всесвіту добігає кінця

Всесвіт не лише розширюється, а й робить це з прискоренням, як було підтверджено космологічним законом Хаббла. Закон змусив більшість вчених припустити, що розширення Всесвіту триватиме дуже довго, якщо не вічно. Проте троє фізиків із Принстона на чолі з професором Полом Стейнхардтом спростували цей погляд. Вони представили модель Всесвіту, в якій розширення космосу вже майже добігло кінця. Вони стверджують, що Всесвіт почне стискатися, і це може статися дуже скоро. На думку космологів, «скоро» — це приблизно 100 млн років. Це означає, що людство опинилося на порозі початку епохи Великого стискання. Своє дослідження фізики опублікували у Proceedings of the National Academy of Sciences.

Всесвіт
Кінець епохи розширення може настати вже дуже скоро. Фото: Unsplash

Три моделі природи темної енергії

На підтвердження своєї гіпотези автори використовують три моделі природи темної енергії. Перша передбачає, що Всесвіт продовжуватиме розширюватися все швидше і швидше, тоді як друга модель передбачає уповільнення розширення в далекому майбутньому. Проте у статті пропонується розглянути третю модель, де темна енергія є свого роду квінтесенцією, а швидкість прискорення вже починає потроху сповільнюватися.

Всесвіт у третьому сценарії подібний до машини, водій якої рушив з місця з усією силою, на яку був здатний, але тепер поволі скидає ногу з педалі акселератора. Отже, розширення відбувається з найвищою швидкістю, яка будь-коли була, але це прискорення невелике у порівнянні з більш ранніми часами. Зрештою, у цьому сценарії прискорення припиниться, а потім Всесвіт почне поступово стискатися.

Рання смерть Всесвіту

Такі моделі пропонувалися і раніше, зокрема, Штейнхардтом. Що тут нового, то це спроба оцінити, наскільки близько ми можемо бути до двох критичних точок, де спочатку припиняється прискорення, а потім починається стиснення. Відповідно до того, що автори називають «моделлю повільного стиснення з керованою квінтесенцією» (QDSCCDM), вони розраховують, що кінець розширення може наступити вже через 100 млн років, що становить менш ніж 1% від віку Всесвіту. Проміжок між кінцем прискорення та початком стиснення може бути однакової довжини. Тобто, повернення до точки сингулярності відбудеться приблизно через 13,9 млрд років. Можна сказати, що людство зараз перебуває на піку розвитку Всесвіту.

Стейнхардта можна справедливо назвати людиною, яка недавно вийшла за межі основного космологічного мейнстриму. У 2017 році лист, який він написав з критикою широко поширеного визнання «інфляційного» періоду одразу після Великого вибуху, викликав різку реакцію вченої спільноти, зокрема самого Стівена Гокінга. При цьому професор зробив великий внесок в астрономію та астрофізику. Навіть більше, що він сам допоміг закласти основи інфляційної космології, його робота про вплив гравітаційних хвиль на космічне фонове випромінювання та недавнє відкриття квазікристалів принесло йому визнання в цій галузі. Тож до його теорії про швидку епоху Великого стискання потрібно поставитися з усією серйозністю.

Нагадаємо, що раніше ми складали ТОП-7 загадок Всесвіту.