Дивний радіосигнал у космосі виявився схожим на серцебиття

Група астрономів нещодавно виявила швидкий радіосплеск (FRB), який тривав приблизно в 1000 разів довше за інші та мав чітку періодичну структуру. Він став черговим доповненням до постійного списку таємничих радіосигналів, які виходять із різних джерел у всьому Всесвіті.

Радіотелескоп CHIME
Радіотелескоп CHIME, який нещодавно зафіксував тривалий швидкий радіосплеск. Фото: MIT News

Швидкі радіосплески — це швидкоплинні імпульси радіохвиль, джерела яких залишаються невідомими. Усі відомі спалахи фіксують за межами Чумацького Шляху. Але 2020 року радіотелескоп CHIME виявив сигнал, який, здавалося, надходив неподалік нашої Галактики.

FRB 20191221A

Нещодавно зареєстрований швидкий радіоспалах був виявлений у грудні 2019 року та названий FRB 20191221A. Його джерело розташоване за мільярди світлових років від нас. На відміну від більшості швидких радіосплесків, які тривають кілька мілісекунд, останній сплеск тривав «довго» — цілих три секунди. Аналіз сигналу дослідницької групи був опублікований цього тижня в Nature.

«Він був не тільки дуже довгим. Ми помітили періодичні піки, які були надзвичайно схожими на ритм биття серця», — розповів астрофізик з Массачусетського технологічного інституту та співавтор дослідження Даніеле Мічіллі.

Фотографія залишку наднової RCW 103
Світлина залишку наднової RCW 103, у центрі якої залишився магнетар. Вчені припускають, що саме ці зорі є джерелом швидких радіосплесків. Фото: NASA

Дослідники припускають, що він походить від далекої нейтронної зорі. Нейтронні зорі — це ядра мертвих світил і одні з найщільніших об’єктів у Всесвіті. Деякі з них мають дуже сильні магнітні поля і їх називають або пульсарами, або магнетарами, залежно від інтенсивності цих полів. Коли зорі швидко обертаються, вони видають електромагнітне випромінювання, яке ми вловлюємо на Землі у вигляді радіохвиль. Пульсари особливі тим, що мають надзвичайно точну послідовність імпульсів, тому їх називають космічними маяками.

Ненадійний маяк

Згідно з релізом Массачусетського технологічного інституту, FRB 20191221A видається більш ніж у мільйон разів яскравішим за радіовипромінювання пульсарів і магнетарів у Чумацькому Шляху. Якщо радіоджерело продовжуватиме спалахи, команда зможе краще зрозуміти їхнє походження.

Повільність FRB 20191221A теж може використовуватись як маяк. Але, на відміну від нейтронних зір, повністю покладатися на швидкі радіосплески не можна, бо вони іноді поводяться дуже дивно. У жовтні 2021 року група астрономів повідомила про швидкий радіосигнал, що надходив з центру Чумацького Шляху. Але коли дослідники налаштували більше інструментів на джерело, він раптово замовк.

Нагадаємо, що раніше джерело швидких радіосплесків спантеличило астрономів.