Дивний кратер на Плутоні може виявитися кріовулканом

Вчені припустили, що дивний кратер Кіладзе на поверхні Плутона може виявитися супервулканом. При цьому вивергав він колись не магму, а воду з різноманітними органічними домішками, яка потім застигла, утворивши кригу.

Кратер Кіладзе
Кратер Кіладзе. Джерело: www.universetoday.com

Кратер на Плутоні

Планетолог Дейл Круйкшенк та його колеги вивчили кратер Кіладзе на поверхні Плутона і дійшли висновку, що він може бути супервулканом. Причому не таким, як на Землі, а кріовулканом, тобто він вивергав не магму, а воду, яка потім перетворилася на кригу.

Відправною точкою для досліджень вчених послужили дані, які зібрав апарат New Horizones під час свого прольоту Плутона у 2015 році. Тоді він не лише сфотографував значну частину поверхні планети, а й визначив її хімічний склад за допомогою спектрометра.

44-кілометровий кратер Кіладзе на тих знімках здається досить звичним, а от його спектрометрія показує дещо дивне. Більша частина поверхні Плутона складена метановою та азотною кригою, аж тут виявилася вода, і це було незвично.

Кріовулканізм на Плутоні

Спочатку вчені вирішили перевірити значно простішу теорію: чи не є Кіладзе ударним кратером. Однак жодних доказів цього не знайшли. Навпаки, його оточують розломи, а сама його форма сильно неправильна. Усе це схоже саме на прояви тектоніки.

На Землі вулкани переважно вивергають магму, яка є розплавленим камінням. Відповідно, і супервулкани, подібні до Флегрейських полів, надзвичайно гарячі. Однак вдалині від Сонця небесні тіла в основному складаються з криги, причому необов’язково водяної. Тож там можна знайти кріовулкани.

Їх відкрили на багатьох крижаних супутниках планет-гігантів, однак на Плутоні досі не бачили жодного. Проте це не означає, що їх там немає. Ця карликова планета має силікатне ядро, оточене кригою. Тож якщо в її глибинах ще відбувається якийсь нагрів, то там мають бути кишені з рідкою водою, яка може прориватися до поверхні й утворити гігантський гейзер.

Аміак та органічні речовини

Цікаво, що у водяному льоді поблизу від кратера Кіладзе є аміак. Ця речовина цікава тим, що може знижувати температуру замерзання води та дозволяє їй існувати у рідкому стані навіть за досить низьких температур.

Круйкшенк зазначив, що аміак також може бути там присутній у формі солей амонію або гідратів. До кінця не зрозуміло, звідки ця речовина там узялася. Вчений припускає, що це була частина початкової суміші матеріалу, з якого Плутон (і більшість інших тіл Сонячної системи) конденсувався приблизно 4,5 млрд років тому.

При цьому аміак є речовиною, яка входить до складу різноманітної органіки. Остання широко розповсюджена на околицях Сонячної системи у виглядів толінів. Однак тільки наявність рідкої води може створити умови для виникнення життя.

Приєднуйтесь:  https://t.me/ustmagazine