Дивне обмеження: США заборонено досліджувати доставлені Китаєм зразки з Місяця

Минулого тижня китайський місячний зонд «Чан’е-6» успішно приземлився у Внутрішній Монголії з першими в історії зразками, які були зібрані на зворотному боці Місяця. Ця подія схвилювала міжнародну наукову спільноту, адже зворотний бік Місяця залишається загадковим. До цього моменту тільки Китай здійснював висадку на зворотний бік нашого супутника.

Чан'е-6
Місячний зонд «Чан’е-6». Ілюстрація: CNSA

Однак США не зможуть дослідити ці зразки через «поправку Вольфа» 2011 року, яка забороняє NASA використовувати державні кошти для співпраці з Китаєм без підтвердження від ФБР, якщо така співпраця не загрожує національній безпеці або не спричинить витік технологій. Цей закон став предметом суперечок між політичними фракціями у США: одні вбачають Китай як нового супротивника в космосі, а інші прагнуть скористатися його успіхами на користь науки.

Віцеголова Китайського національного космічного управління Бянь Чжиган заявив, що усунення цієї перешкоди дало б змогу США та Китаю розпочати регулярне аерокосмічне співробітництво. Китай повідомив, що «Чан’е-6» повернув майже два кілограми місячного матеріалу. Хоча це не найбільший зразок, адже місія Apollo змогла повернути рекордні 11 кг місячного матеріалу 1972 року, це перший зразок, доставлений зі зворотного боку Місяця.

Загадковий зворотний бік Місяця

Поверхня зворотного боку Місяця надзвичайно скеляста й вкрита кратерами, що ускладнює її дослідження. Місія «Чан’е-6» може дати відповіді на питання про місцеві ресурси, які можуть використовувати майбутні дослідники, зокрема й водяний лід.

Чан'е-6
Посадковий апарат «Чан’е-6» із детектором негативних іонів NILS на Місяці (виділений зеленою рамкою). Фото: CNSA/CLEP

Хоча Китай співпрацює з багатьма країнами в межах цієї місії, США, ймовірно, не братимуть участь в аналізі зразків через «поправку Вольфа». Водночас Китай відкритий до міжнародної співпраці. Директор з міжнародного співробітництва Китайського національного космічного управління Лю Юнфен запросив вчених з усього світу подавати заявки на дослідження зразків.

«Поправка Вольфа» мала на меті чинити тиск на Китай щодо покращення ситуації з правами людини, але бажаних змін не сталося. Натомість Китай досяг значних успіхів у космічній галузі, відправивши кілька місяцеходів на Місяць і запустивши власну космічну станцію.

Хоча співпраця між NASA та Китаєм у дослідженні зразків залишається малоймовірною, космічне агентство закликало вчених подати заявку на дослідження зразків, повернутих місією «Чан’е-5» у 2020 році. Наразі Китай має сильну позицію в космічних дослідженнях, значно випередивши NASA, яка востаннє здійснила висадку на Місяць понад півстоліття тому.

Раніше ми повідомляли про те, як Китай планує використати Місяць для атаки по США з космосу.

За матеріалами futurism.com