США та Китай обрали ті самі ділянки для посадки на Місяці

США та КНР практично одночасно назвали можливі місця посадок для своїх місячних місій. Чи буде це означати посилення протистояння, чи можливе співробітництво — поки невідомо. Попереду — скорочення обома країнами списку потенційних місць посадки.

Усі ділянки та посадки розташовані на південному полюсі
Південний полюс Місяця. Джерело: www.universetoday.com

Ділянки для посадки на Місяці

На тлі триваючих спроб NASA запустити місію Artemis I загострилися суперечки між США та Китаєм через пілотовані польоти на Місяць. У другій половині серпня американська космічна агенція оголосила 13 можливих посадкових майданчиків поблизу південного полюса нашого природного супутника.

Але майже одночасно з цим у китайському науковому журналі з’явилася стаття, авторами якої є керівник місії «Чан’е-4» Джен Хе та інші провідні науковці. У ній вони оголосили 10 потенційних ділянок для посадки місії «Чан’е-7», що має відбутися 2024 року. І деякі із цих майданчиків перекриваються з названими NASA.

«Чан’е-7» буде великою безпілотною місією. Вона складатиметься з орбітального апарату, супутника-ретранслятора, посадкової платформи, місяцеходу та літального апарату, призначеного для пошуку води. NASA ж планує висадити перших у поточному столітті астронавтів на поверхню Місяця у 2025 році.

Можливі суперечки та співробітництво

У тому, що всі можливі місця посадки, перелічені обома країнами, групуються навколо трьох кратерів — Шеклтона, Хаворта та Нобіле — немає нічого дивного. Саме в цих місцях найбільше шансів знайти леткі речовини, і в першу чергу — водяну кригу. Тому ці ділянки є найбільш цінними на Місяці.

Оголошення цих планів може означати як початок суперництва між двома країнами, так і можливе співробітництво. Однак здійснювати останнє NASA надзвичайно важко через поправку Вольфа 2011 року.

2015 року адміністрація Обами розпочала американо-китайський діалог щодо мирного співробітництва у космосі. Деякий час ця комісія працювала і за часів президентства Трампа, але останнє її засідання відбулося 2017 року. Ніяких планів щодо продовження її роботи не озвучувалося.

Як китайці обирають свої місця посадки?

Зараз і американці, і китайці відмовляються коментувати свій вибір місць посадки. Відомо, що ближче до старту пілотованої місії NASA буде оголошено про скорочення переліку посадкових майданчиків. Про те, чи зробить те саме Китай, нічого невідомо.

Місце посадки «Чан’е-5», яка у 2020 році привезла з Місяця зразки порід, було відоме ще за кілька років до неї. Однак це сталося переважно через невдалий пуск 2017 року, під час якого і було розкрито цю інформацію.

Місце посадки «Чан’е-4» було приблизно відоме за рік до початку місії. Але те, що її метою буде саме кратер Карман, громадськість дізналася безпосередньо перед стартом. Тож наразі у китайсько-американських суперечках навколо Місяця більше невпевненості, ніж готовності цивілізовано вирішити непорозуміння.

За матеріалами: spacenews.com