Дивна галактика незрозумілим чином втратила темну матерію

Група астрономів знайшла докази існування галактик, які повністю вільні від темної матерії. Команда вчених із Нідерландів не виявила жодних слідів темної матерії в галактиці AGC 114905.

Галактика розміром із Чумацький Шлях під назвою AGC 114905 розташована приблизно за 250 млн світлових років від Землі. Особливістю цього об’єкта є те, що попри схожі розміри з нашою галактикою, зірок у ній у тисячу разів менше, що робить її тьмянішою. За свою властивість вона класифікується як ультрадифузна карликова галактика.

Галактика AGC 114905
Зоряне випромінювання галактики AGC 114905 позначене синім кольором. Зелені хмари показують нейтральний водень. Галактика, схоже, не містить темної матерії. Фото: Techexplorist

Серед вчених переважає думка, що всі галактики, особливо суперкарликові, можуть існувати тільки у випадку утримування їх разом темною матерією. Фактично остання виступає своєрідним «клеєм». Але коли астрономи виміряли AGC 114905 за допомогою Very Large Array (Дуже велика антенна решітка) у Нью-Мексико, вони виявили, що ця дивна галактика не містить темної матерії.

Це відкриття поставило під сумнів теорію щодо участі темної матерії у галактичних масштабах.

Чому в галактиках немає темної матерії?

На думку вчених, AGC 114905 могла бути позбавлена ​​темної матерії більшими галактиками. Друга теорія — це орієнтовний кут, під яким могли проводити спостереження за галактикою. Насправді він може відрізнятися від того, який використовували у розрахунках.

AGC 114905 — це не перша галактика, виявлена ​​астрономами, позбавлена ​​темної матерії. У 2018 році група астрономів Єльського університету помітила, що галактика під назвою NGC 1052-DF2, що перебуває на відстані приблизно 60 млн світлових років від Землі, теж не містить темної матерії. У 2019-му була виявлена друга галактика зі схожими властивостями — NGC 1052-DF4. Вчені запропонували теорію про існування цілого класу таких об’єктів. Станом на 2021 рік у Всесвіті знайдено шість подібних галактик.

Раніше ми складали рейтинг ТОП-7 таємниць Всесвіту.