Два світи на одній орбіті: астрономи знайшли сліди троянської екзопланети

Використовуючи комплекс радіотелескопів ALMA, міжнародна команда дослідників виявила можливого «брата» екзопланети, що обертається навколо далекої зорі. Якщо відкриття підтвердиться, воно стане найпереконливішим доказом того, що дві екзопланети можуть ділити одну орбіту.

Чи можливі троянські планети

Ще два десятиліття тому було теоретично передбачено, що пара планет із порівнянною масою можуть ділити одну й ту саму орбіту навколо своєї зорі. Такі тіла ще називають троянськими (коорбітальними) планетами.

Троянські астероїди в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech

У нашій Сонячній системі зараз немає троянських планет, але є троянські астероїди. Найвідомішим прикладом є троянські астероїди Юпітера: понад 12 тисяч кам’яних тіл, розташованих у точках Лагранжа L4 і L5 системи Сонце — Юпітер. Крім того, багато астрономів не виключають, що в далекому минулому в Сонячній системі існували троянські планети. За однією з гіпотез протопланета Тейя, чиє зіткнення із Землею породило Місяць, могла якраз сформуватися в одній із точок Лагранжа.

Однак ще недавно все це залишалося лише теорією, а екзотроянці сприймалися астрономами як своєрідні єдинороги: їхнє існування припускала наука, але ніхто ніколи їх не знаходив. Усе змінилося завдяки ALMA.

Два світи на одній орбіті

Під час свого дослідження, міжнародна команда дослідників направила ALMA на молоду зоряну систему PDS 70, розташовану в 370 світлових роках від Землі. Вона складається з новонародженого помаранчевого карлика, оточеного протопланетним диском, в якому просто зараз формуються екзопланети.

Зоряна система PDS 70b очима телескопа ALMA. Суцільне коло позначає положення екзопланети PDS 70b, пунктирне коло — положення знайденої хмари уламків. Джерело: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO) /Balsalobre-Ruza et al.

До недавнього часу астрономам було відомо про існування двох юпітероподібних екзопланет у цій системі. Але під час аналізу даних ALMA їм вдалося виявити слабкий сигнал від околиць однієї з них. Він вказує на те, що там може перебувати хмара сміття з масою, яка приблизно вдвічі перевищує масу нашого Місяця.

Знайдена ALMA хмара уламків може вказувати на існування в цій системі троянського світу або планети, яка все ще перебуває в процесі формування. Це відкриває вельми інтригуючу можливість існування двох світів на одній орбіті. Особливо якщо йдеться про планети в населеній зоні.

Щоб повністю підтвердити своє відкриття, команді доведеться почекати до 2026 року, коли за допомогою ALMA вони зможуть побачити, чи значно зміщуються по орбіті навколо зорі як PDS 70b, так і знайдена хмара уламків. За словами дослідників, позитивний результат стане проривом у галузі екзопланетних досліджень.