Чи існують троянські планети?

Опубліковано дослідження, присвячене так званим троянським планетам. Ці об’єкти могли б утворитися на тих самих орбітах, що і газові гіганти. Однак із часом їхні орбіти стають нестабільними через припливні сили.

Троянські планети важко знайти
Чи можуть замість троянських астроїдів утворитися цілі планети. Джерело: NASA/JPL-Caltech

Троянські планети могли б існувати

На одній і тій самій орбіті навколо зорі можуть існувати декілька планет. Це випливає з існування точок Лагранжа L4 та L5. Коли велике тіло обертається навколо зорі, то на його орбіті у 60 градусах попереду та у 60 позаду існують точки, де сили тяжіння усіх тіл урівноважуються.

У сонячній системі такі точки називаються троянськими і в них знаходиться чимало астероїдів. Ті із них, що летять попереду та позаду Юпітера мають імена героїв Троянської війни, звідки свою назву отримали усі подібні об’єкти.

Точки рівноваги гравітаційних сил
Точки лагранжа системи. Джерело: educalingo.com

Теоретично ніщо не заважає утворитися на орбіті якогось газового гіганта і значно більшому тілу. Воно може сягнути розміру Меркурія, а то і Землі. Однак досі серед 5000 підтверджених екзопланет нічого подібного виявити не вдалося.

Руйнівна дія припливних сил

Нове дослідження присвячено питанню, чому серед відкритих тіл немає об’єктів у точках Лагранжа. Перша частина відповіді полягає у тому, що ми переважно бачимо або дуже близькі до зорі об’єкти, або ті, які мають значний гравітаційний вплив. Троянські планети по своїй природі не можуть бути ані першими, ані другими.

Друга частина відповіді містить моделювання планетної системи, яка містить троянську планету. Докладно про нього можна почитати у журналі Icarus. Вчені встановили, що припливні сили газового гіганта протягом мільйонів років впливають на орбіту тіла у точці Лагранжа. Вона починає здійснювати рух траєкторією, що все більше нагадують формою банан.

Закінчується все тим, що троянська планета викидається з системи. Тому якщо такі об’єкти і вдасться знайти, то шукати їх треба у молодих системах. Як показали інші дослідження, вони можуть підходити для життя значно краще і з зовсім інших причин.

За матеріалами: www.space.com