Друге життя Janus: зонди NASA, що перебувають на складі, можуть полетіти до астероїда Апофіс

NASA розглядає можливість вилучення зі сховища пари космічних зондів Janus. Вони можуть бути відправлені до астероїда Апофіс.

Візит століття

Апофіс був відкритий у 2004 році. Проведені після виявлення астероїда попередні розрахунки викликали сенсацію. Вони показали, що існує ймовірність у 2,7%, що 13 квітня 2029 року Апофіс зіткнеться з Землею. Його падіння призвело б до виділення енергії, еквівалентної 1200 мегатонн тротилу.

Астероїд Апофіс в уявленні художника. Джерело: Unistellar

На щастя, подальші спостереження показали, що принаймні в найближчі сто років Апофіс не зіткнеться з Землею. Але, попри те, що Апофіс втратив титул найнебезпечнішого астероїда у світі, він, як і раніше, становить величезний науковий інтерес, а його зближення з Землею у 2029 році стане однією з головних астрономічних подій десятиліття. Апофіс пролетить на відстані 32 тисяч км від поверхні нашої планети (тобто всередині орбіт геостаціонарних супутників). У цей момент його можна буде побачити на небі неозброєним оком на більшій частині Європи та Африки, а також у деяких районах Азії. Очікується, що зближення може вплинути на Апофіс. На думку астрономів, на ньому можуть виникнути зсуви та викиди речовини.

Не дивно, що до прийдешнього візиту Апофіса прикута така велика увага. За ним стежитимуть телескопи по всьому світу. Також астероїд вивчить кілька апаратів. ESA планує відправити місію Ramses, а NASA перенаправила до нього зонд OSIRIS-APEX, який раніше вивчав астероїд Бенну.

Але річ у тім, що OSIRIS-APEX досягне Апофіса вже після завершення його візиту до Землі, тоді як NASA хотіла б провести спостереження самого моменту зближення з нашою планетою. Тому організація опублікувала на сайті SAM.gov запит на інформацію про те, як залучити для цієї мети пару зондів Janus, які перебувають на складі.

Нова робота для JanusНова робота для Janus

Janus — це пара ідентичних зондів, призначених для вивчення астероїдів. Вони мали вирушити в космос у 2022 році як попутний вантаж разом з апаратом Psyche. Однак через перенесення дати запуску місії на рік, апарати залишилися без роботи. Розрахунки засвідчили, що під час запуску 2023 року апарати не зможуть досягти ні своїх початкових цілей, ні будь-яких інших навколоземних астероїдів. У результаті NASA ухвалила рішення відправити їх на склад.

Зонди Janus. Джерело: Lockheed Martin

Тепер у Janus може з’явитися друге життя, що вельми символічно, враховуючи назву місії. У своєму запиті на інформацію NASA просить представників промисловості, наукових кіл та інших дослідників запропонувати нові підходи до використання зондів для швидкого прольоту Апофіса до його зустрічі із Землею.

Основна заковика полягає в тому, що через важке бюджетне становище, NASA не зможе сама профінансувати таку місію. Тому пропозиції щодо використання Janus для польоту до Апофіса також повинні містити інформацію про те, як зацікавлені сторони збираються отримати фінансування.

За матеріалами Space.com