Зонди для вивчення астероїдів будуть відправлені на склад NASA

NASA ухвалила рішення завершити місію Janus. Пара міжпланетних зондів будуть відправлені на склад для довготривалого зберігання.

Політ до астероїдів, який не відбувся

Місія Janus була розроблена в межах програми SIMPLEx-2 (Small Innovative Missions for Planetary Exploration), що передбачає вивчення об’єктів Сонячної системи з використанням невеликих і відносно недорогих космічних апаратів. Обидва зонди мають ідентичну конструкцію. Їхня маса становить 36 кг, наукова начинка складається з двох камер, здатних отримувати зображення у видимому та інфрачервоному діапазоні.

Концепт місії Janus. Джерело: Janus illustration – Lockheed Martin

Зонди мали вирушити в космос як попутний вантаж місії Psyche. Передбачалося, що вони здійснять проліт пари подвійних астероїдів (175706) 1996 FG3 і (35107) 1991 VH, які входять до складу сімейства Аполлонів.

На жаль, NASA довелося перенести запуск Psyche з 2022 на 2023 рік. Це залишило Janus без роботи. Розрахунки засвідчили, що під час запуску 2023 року апарати не зможуть досягти ні своїх початкових цілей, ні будь-яких інших навколоземних астероїдів. Інженери також розглянули варіант польоту Janus разом із Psyche до Головного поясу астероїдів. Він виявився нездійсненним з енергетичних міркувань — сонячні батареї зондів не змогли б виробляти достатню кількість енергії.

Фахівці вивчили й можливість запустити Psyche на якійсь іншій ракеті. Однак їм не вдалося знайти відповідний попутний носій, тоді як бюджет місії не дає змоги купити окрему ракету.

Завершення програми

Комбінація з усіх перерахованих вище факторів призвела до закономірного результату. NASA ухвалила рішення завершити програму. Після закінчення обумовлених контрактом робіт, пара зондів буде відправлена на склад для довготривалого зберігання.

Зонди Janus. Джерело: Lockheed Martin

У теорії, в майбутньому Janus все ж можуть відправитися в космос. Це станеться, якщо NASA вдасться знайти їм якесь застосування чи інше завдання. Подібні випадки бували. Як приклад можна навести супутник DSCOVR. Через припинення фінансування, вже практично готовий апарат помістили на довготривале зберігання у 2001 році. Десять років потому, вже за нового керівництва NASA, програма була відроджена. В підсумку, 2015 року DSCOVR все ж вирушив у космос.

За матеріалами https://blogs.nasa.gov