NASA шукає альтернативні цілі для місії Janus

NASA сподівається знайти нову мету для місії Janus. Про це було заявлено на зустрічі учасників Групи оцінки малих тіл, що відбулася 25 січня.

Влаштування зондів Janus

Місія Janus була розроблена в межах програми SIMPLEx-2 (Small Innovative Missions for Planetary Exploration), що передбачає вивчення об’єктів Сонячної системи з використанням невеликих та відносно недорогих космічних апаратів. Обидва зонди мають ідентичну конструкцію. Їхня маса становить 36 кг, наукова начинка складається з двох камер, здатних отримувати зображення у видимому та інфрачервоному діапазоні.

Концепт місії Janus. Джерело: Janus illustration – Lockheed Martin

Спочатку Janus повинні були відправитися в космос як попутний вантаж місії Psyche. Зонди мали здійснити проліт пари подвійних астероїдів (175706) 1996 FG3 та (35107) 1991 VH, що входять до складу сімейства Аполлонів.

На жаль, NASA довелося перенести запуск Psyche із 2022 на 2023 рік. Це лишало Janus без роботи. Розрахунки показали, що при запуску в 2023 році апарати не зможуть досягти ні своїх початкових цілей, ні будь-яких інших навколоземних астероїдів. Інженери також вивчили варіант польоту Janus разом із Psyche до Головного поясу астероїдів. На жаль, він нездійсненний з енергетичних міркувань. У міру того, як зонди будуть віддалятися від Сонця, їхні сонячні батареї будуть виробляти все менше і менше енергії. Розрахунки показують, що її стане недостатньо для підтримки роботи всього через п’ять місяців після запуску — задовго до того, як вони досягнуть поясу астероїдів.

Пошук нових цілей для місії Janus

В цей час обидва зонди знаходяться на складі. Однак керівництво місії сподівається, що для них все ж таки вдасться знайти якусь потрібну мету. Однією з них міг би стати астероїд Апофіс, який зблизиться з Землею у 2029 році. Можливі й інші варіанти. Все буде залежати від наявності доступного носія. Бюджет місії не дозволяє купити окрему ракету під запуск, так що Janus може вирушити в космос лише як попутний вантаж. Тому інженерам доведеться вивчати всі потенційно відповідні варіанти.

Зонди Janus. Джерело: Lockheed Martin

Ще одна проблема, яка може ускладнити завдання пошуку цілей для Janus, пов’язана із двигунами. Під час створення апарата NASA довелося змінити підрядника, який займався створенням силової установки. Під час тестів новий двигун пропрацював 1350 годин замість належних 2000 годин. За словами інженерів, проблема може бути пов’язана з методикою організації випробування, а не самою силовою установкою. Проте, вона порушила питання про ресурс її роботи.

Але, попри це, керівництво місії зберігає оптимізм і закликає поки не ховати її раніше. Janus ще має шанси зустрітися з астероїдами.