Друга хвостата гостя жовтня: що відомо про нову комету

У ці дні увага всіх шанувальників астрономії по всьому світу прикута до комети C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS). Нещодавно вона успішно пройшла перигелій своєї орбіти і її яскравість все ще продовжує зростати. Поки що найкращі умови для спостереження C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) є у мешканців південної півкулі: у мережі вже можна знайти чимало її ефектних знімків. А вже наступного тижня її стане видно і в помірних широтах північної півкулі.

Комета C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS). Знімок зроблено 30 вересня. Джерело: Gerald Rhemann, Michael Jäger, Denis Möller

Але не виключено, що наприкінці жовтня у C/2023 A3 (Цзицзіньшань-ATLAS) може з’явитися «сусід». Мова про комету, яка поки відома під тимчасовим позначенням A11bP7I. Якщо нам пощастить, то на якийсь, нехай і досить короткий час, вона засяє на небі яскравіше за Венеру.

Комета з родини Крейца

A11bP7I була відкрита 27 вересня телескопами автоматизованої системи ATLAS. Знахідка негайно привернула увагу астрономів. Уже перші розрахунки показали, що A11bP7I є частиною сімейства Крейца. Так називають групу навколосонячних комет, які рухаються схожими орбітами. Вважається, що всі вони є фрагментами однієї дуже великої комети, яка, ймовірно, зруйнувалася в 1106 році н. е..

Близькосонячна комета родини Крейца на знімку обсерваторії SOHO. Джерело: NASA’s Goddard Space Flight Center

Відмінною особливістю комет родини Крейца є те, що перигелій їхньої орбіти пролягає на зовсім невеликій відстані від Сонця, через що вони зазнають набагато сильнішого нагрівання і викидають значно більше пилу, ніж звичайні хвостаті гості. Щоправда, оскільки розмір переважної кількості комет сімейства Крейца зовсім невеликий, зазвичай їх може побачити лише космічна обсерваторія SOHO.

Але з цього правила є винятки. Деякі з комет родини Крейца мають достатні розміри, щоб у момент проходження перигелію в буквальному сенсі засяяти й стати «Великими». Останній такий випадок стався 1965 року. Тоді комета C/1965 S1 (Ікея — Секі) набрала таку величезну яскравість, що її можна було чітко побачити на денному небі поруч із Сонцем. Вважається, що вона стала однією з найяскравіших комет минулого тисячоліття.

Комета C/1965 S1 (Ікея — Секі) 1965 року. Джерело: Roger Lynds/NOIRLab/NSF/AURA/

Можна згадати й комету C/2011 W3 (Лавджоя), що спостерігалася наприкінці 2011 року. Звичайно, її яскравість значно поступалася C/1965 S1 (Ікея — Секі). Але, втім, у момент проходження перигелію її блиск виявився порівнянним із блиском Венери.

Чи приречена нова комета?

Оскільки A11bP7I була відкрита лише кілька днів тому, тож наші знання про неї поки що не повні. Але, виходячи з поточного блиску комети та поведінки інших комет сімейства Крейца, астрономи прогнозують, що в момент проходження перигелію він може досягти -6 зоряної величини. В цьому випадку вона засяє яскравіше за Венеру.

Комета A11bP7I . Джерело: E. Guido, M. Rocchetto, A. Valvasori

A11bP7I пройде перигелій своєї орбіти 28 жовтня. Основне питання зараз полягає в тому, на якій відстані від центру Сонця вона пролетить. Попередні розрахунки показують, що ця цифра менша, ніж радіус самої зорі. У цьому разі A11bP7I буквально «вріжеться» в Сонце й загине.

Однак оскільки A11bP7I була відкрита зовсім недавно, параметри її орбіти поки що визначені з похибкою. Є ймовірність, що перигелій її орбіти пролягає на більшій відстані від Сонця й зіткнення не відбудеться. Щоправда, це все одно не гарантує її виживання. Адже навіть за такого сценарію, A11bP7I все одно пройде зовсім близько і цілком може зруйнуватися. Наприклад, та ж C/1965 S1 (Ікея — Секі) розвалилися на три фрагменти. А ядро комети C/2011 W3 (Лавджоя) повністю дезінтегрувалося всього за кілька днів після проходження перигелію.

Проте нову комету, як мінімум, можна буде спостерігати під час її наближення до перигелію. У кращому становищі тут перебувають мешканці південної півкулі. У північній півкулі, можливо, можна буде спостерігати її хвіст. Далі, все залежить від точних параметрів орбіти комети, її розмірів і міцності ядра. Так, з досить великим ступенем ймовірності, A11bP7I приречена на загибель. Але якщо комета проявить стійкість, вона може подарувати нам досить гарне видовище і стати другою великою хвостатою гостею, яка прикрасить жовтневе небо.

Астрономи підозрюють наявність газового гіганта у близького білого карлика
Розпад темної матерії міг допомогти народитися надмасивним чорним дірам
Атмосфера Марса опинилась у пастці всередині гірських порід
Китай показав скафандр для висадки на Місяць
Астронавтці Boeing Starliner доручили командування МКС замість російського космонавта
Теорія утворення Місяця може виявитися неправильною
Нештатне сходження з орбіти: SpaceX тимчасово призупинила польоти Falcon 9
Майбутнє Землі: чи переживе наша планета смерть Сонця?
11 вересня в Арктиці спостерігалася мінімальна кількість льоду